اعدام شورشیان، راهی برای فشار

  82065681-70707797حمله وحشتناک و خونین در آخر ماه حمل سال روان، کاسه صبر رهبران حکومت را لبریز کرده و در اقدامی بی سابقه، ضمن تعریف از دوست و دشمن، شورشیان و تروریستان را تهدید به جنگ کرد.

رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۶ ثور در جریان سخنرانی در شورای ملی وعده سپرد که حکم دادگاه های کشور در مورد تروریستان حتی اگر اعدام باشد را توشیح کند.

این روند ادامه داشت تا بعد از یک هفته لیست تروریستان محکوم به اعدام به ریاست جمهوری رسید و امروز (۱۹ثور) شش تن از که گفته می شود تروریستانی بودند که در جرایم سنگین دست داشته اند، اعدام شدند.

ریاست جمهوری در اعلامیه گفته است که حکم این افراد بعد از بررسی های دقیق توشیح شده و حکم از سوی نهادهای عدلی و قضایی عملی شده است.

با این حال، عبدالصمد عزیزی، کارشناس مسایل حقوقی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«هرچند شماری از کنوانسیون ها اعدام را محکوم کرده اند؛ اما کشورها حق دارند برای تامین منافع خود کسانی که در ناامنی دست دارند را اعدام کنند.»

به گفته وی، در ابتدا باید روند تحقیق و صدور حکم برای این افراد بررسی شود و بعد از آن در موردش اظهار نظر شود.

عزیزی معتقد است که اگر این افراد سازماندهنده گان حملات انتحاری و انفجاری باشند، اعدام بهترین حکم برای آنها است؛ اما با توجه به فساد موجود در قضا، باید به صورت اساسی پرونده ها بازنگری شوند تا افراد بیگناه اعدام نشده باشند.

این عضو آکادمی علوم همچنین می گوید که اعدام سازماندهنده گان حملات انتحاری و تروریستان در زمینه کاهش نامنی و دست کشیدن شورشیان از حملات موثر خواهد بود.

وی باورمند است که حکومت باید به مردم و ملت در مورد هویت اعدام شده ها معلومات دقیق ارائه کند تا اعدام نقش سازنده خود را در جامعه داشته باشد.

در عین حال، عبدالودود پیمان، نماینده مردم کندز در مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت :«شورشیان باید با فشار و زور به مذاکرات بیایند و از حکم تازه اعدام استقبال میکنم.»

به گفته وی، بعد از گفته های رئیس جمهور در شورای ملی، شورشیان به پاکستان رفته و حاضر شدند تا در مذاکرات صلح اشتراک کنند و این اعدام نیز نقش مهمی در روند تامین صلح می تواند داشته باشد.

پیمان اظهار داشت که این اعدام مورال شورشیان را پایین آورده و آنها در میدان نبرد شکست خواهند خورد و مجبور به مذاکرات خواهند شد.

این در حالی است که شورشیان طالب در قبال اعدام شش تن واکنش نشان داده و گفته اند که این افراد بدون رعایت قوانین بشری اعدام شده اند.

پیش از این نیز شورشیان گفته بودند که در صورت عملی شدن اعدام زندانیان، آنها در برابر نیروهای دولتی از جمله نهادهای عدلی و قضایی واکنش نشان خواهند داد.

در این رابطه عبدالودود پیمان می گوید :«شورشیان همیشه در حال واکنش نشان دادن هستند، آنها هر روز و شب از مردم و نیروهای امنیتی قربانی می گیرند.»

از سویی هم ریاست جمهوری می گوید که روند اعدام ها همچنان ادامه خواهد داشت و پرونده محکومین به اعدام بعد از بررسی های دقیق از سوی رئیس جمهور توشیح می شود.

Author

About Author