آکسفام نگران حقوق زنان در توافقنامه احتمالی دولت و طالبان

سازمان غیردولتی آکسفام امروز دوشنبه با انتشار گزارشی تاکید کرد افغانستان و حامیان مالی این کشور نباید برای دستیابی به توافق با گروه مسلح افراط گرای طالبان، حقوق زنان را وجه المصالحه قرار دهند.

آکسفام در گزارش خود که تحت عنوان  پشت درهای بسته منتشر شد، اعلام کرد از سال ۲۰۰۵ تا کنون بیش از ۲۰ نشست مقدماتی میان نمایندگان گروه طالبان، دولت افغانستان و جامعه جهانی بدون حضور حتی یک زن برگزار شده است. بیم آن می رود که در توافق نامه احتمالی میان دولت و شبه نظامیان طالبان حقوق زنان افغان نادیده گرفته شود این در حالی است که همه می دانند تلاشهای صلح در درازمدت تنها زمانی به نتیجه خواهد رسید که در آن حقوق زنان مدنظر قرار داده شده باشد.

پس از دوره حاکمیت طالبان در افغانستان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ طول کشید و حقوق زنان به شدت کمرنگ شد، مسئله بهبود حقوق و ارتقای شرایط زندگی زنان افغان در کانون نگرانی های جامعه بین المللی درباره افغانستان بوده است.

با این وجود افغانستان یک کشور اسلامی بسیار محافظه کار و مردسالار است و تبعیض بر ضد زنان مسئله ای رایج در این کشور است.

در دوره زمامداری طالبان، زنان حق نداشتند خارج از خانه کار کنند و تنها به اتفاق یک مرد و با داشتن پوشش کامل که سر تا پایشان را می پوشید و استفاده از برقع که صورتشان را نیز کاملا از دیدها پنهان می کرد، اجازه داشتند از خانه خارج شوند و در این دوره آموزش برای زنان و دختران افغان نیز ممنوع شد.

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور جدید افغانستان از گفتگو با طالبان حمایت می کند، وی همچنین تعهد کرده است که برای بهبود شرایط و جایگاه زنان در جامعه افغان تلاش کند.

جان وات، مدیر آکسفام در افغانستان، در گزارش یادشده تاکید کرد مذاکرات جدید میان دولت و شبه نظامیان طالبان که به زودی آغاز خواهد شد، فرصت خوبی است تا دولت افغانستان و متحدان غربی این کشور برای ارتقای جایگاه و نقش زنان در جامعه آتی افغانستان گامهای موثری بردارند.

قانون اساسی افغانستان برابری میان زن و مرد را تضمین کرده است و مطابق با آن زنان نیز همانند مردان حق برخورداری از اشتغال و آموزش دارند اما این اصول به زحمت و به ندرت در جامعه افغانستان رعایت می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *