آمریکا ماهواره غول پیکر جاسوسی اش را به فضا فرستاد

شب گذشته نهاد united launch alliance یا ULA بزرگترین ماهواره تحقیقاتی اکتشافی با نام nrol 37 که گمان میرود کاربردهای نظامی و جاسوسی داشته باشد را به مقصد مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پرتاپ این ماهواره از دو جهت قابل اهمیت است، نخست آنکه این بزرگترین ماهواره تحقیقاتی و اکتشافی است که تاکنون به فضا پرتاب شده و اغلب تحلیلگران بر این باورند که آمریکا هدفهای جاسوسی و استراق سمع و احتمالا کاربردهای نظامی برای سلاح های لیزری را از پرتاب آن مد نظر دارد، و موضوع دیگر پرتاب این ماهواره و موشک غول پیکر است که آن را تا مدار زمین حمل کرده است.

نهاد ULA در سال ۲۰۰۶ از همکاری دو شرکت Lockheed Martin Space و Boeing Defense, Space & Security به وجود آمد که هدف این نهاد فراهم آوردن تسهیلات و خدمات پرتاب ماهواره به دولت آمریکا و مشتریان اصلی آن یعنی وزارت دفاع و ناسا است.

پیرامون ویژگیهای موشک و ماهواره

موشک دلتا چهار که یک موشک غول پیکر محسوب میشود در حدود ۷۲ متر ارتفاع دارد و از سه بوستر که با یکدیگر ترکیب شده اند بهره میبرد تا قدرت پرتابی برابر با ۲ میلیون پوند یا بیش از ۹۰۰ هزار کیلوگرم را فراهم آورد.

البته یک چنین پیشرانه قدرتمندی هم برای بزرگترین ماهواره تحقیقاتی که گفته میشود مسئولین آن استراق سمع و جاسوسی است و در حدود ۱۵ هزار پوند یا ۶ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قرار است در فاصله ۲۲ هزار مایل بالای خط استوا مستقر شود، لازم به نظر میرسد.

 برخی از کارشناسان که پیش از این با ماموریت های ماهواره های NRO یا National Reconnaissance Office آشنایی دارند بر این باور هستند این ماهواره هفتمین نسل از Advanced Orion است. کلاسی از ماهواره های جاسوسی آمریکا که سیگنال های ارتباطی و اطالاعاتی را از فضا دریافت و ضبط میکند.

«تد مولکزان» متخصص علوم فضایی در دانشگاه تورنتو در این باره گفته است که ماهواره های جاسوسی اطلاعاتی جزو درخشنده ترین ماهواره های ژئوسینکرونوس – ماهواره هایی که با همان سرعت چرخش زمین حرکت میکنند – در مدار زمین هستند. دلیل اصلی این موضوع از نظر وی در اختیار داشتن یک آنتن فوق العاده بزرگ است. وی بیان کرده که هنوز کسی نمیداند که این ماهواره قرار است چه کار کند اما شواهد نشان میدهد که یک ماهواره جاسوسی است.

نکته جالب تر در این میان نمادی است که برای این ماهواره در نظر گرفته شده است. نمادی که نشان دهنده یک شوالیه است که در یک حالت دفاعی مقابل پرچم آمریکا ایستاده و بر روی زره وی نشان یک عقاب طراحی شده. NRO گفته که این عقاب نمادی از آزادی است. به جز این مورد NRO که خود را چشم و گوش ایالات متحده در فضا میداند در مورد ماموریت ماهواره NROL ۳۷ هیچ اظهار نظری نکرده است.

6918_867

اما وب سایت این نهاد مستقیما اشاره کرده است که تکنولوژی های در اختیار آن این امکان را میدهد که از حساس ترین مناطق اطلاعات و داده های منحصر به فردی که از هیچ منبع دیگری در دسترس نیست را به دست آورد.

Author

About Author