پیام استاد محمد محقق بمناسبت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو

خبرگزاری خاورمیانه – مبز انتخابات

استاد حاجی محمد محقق در پیام خود به مردم افغانستان، با اشاره به دست آورد های ١١ سال گذشته، به موضوع بسیار مهم انتخابات ریاست جمهوری آینده بر موضوعاتی مانند مشارکت عمومی و سراسری، اخذ کارت رای دهی، برگزاری یک انتخابات شفاف و تامین امنیت از سوی حکومت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از وحدت نیوز – متن کامل پیام استاد محمد محقق به این شرح است :

بسمه تعالى

ملت مسلمان وسرفراز كشور، مبارزان راه صلح و ازادى، السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ضمن آرزوى صلح و بهروزى و استدعاى قبولى طاعات و عبادات شما برادران و خواهران در اين ماه پر فيض رمضان المبارك و ليالى مباركة قدر. با توجه به مرحله مهم، تاريخى وحساس كشور لازم ميدانم كه مطالب ونكاتى چندى را به عنوان يك وظيفه ملى و دينى به عرض شما ملت عزيز وسربلند برسانم.


مردم هوشيار، صلح جو وعدالت خواه كشور

اكنون كه بيشتر از ١١ سال از شروع فصل نوين سياسى در كشور ما ميگذرد و ملت قهرمان ما دراين دوره ١١ ساله اداره موقت، انتقالى وحكومت منتخب گامهاى زيادى را درجهت بناى يك سيستم جديد دولت سازى و ملت سازى بر اساس اصول واحكام اسلام وديمو كراسي برداشتند، تشكيل لوى جرگه اضطرارى، لوى جرگه قانون اساسى و تصويب قانون اساسى كشور بعنوان يك وثيقه ملى از گامهاى بلند و ماندگار مردم ما در اين دوره بحساب مي آيد.

برگزارى دو دور انتخابات رياست جمهورى، شوراى ولايتى و پارلمانى و تصويب ده ها قوانين فرعى وگامهايى مؤثر در جهت گشودن فضاى سياسى وآزادى بيان كه از ثمرات آن حضور و فعاليت ده ها رسانه صوتي، تصويرى و چاپی دولتى و خصوصى در فضاى سياسى فرهنگى و رسانه اى كشور است، از دست آوردهاى ديگر ملت است. و اين گامهاى استوار و زندگى ساز، دست آورد يك جناح سياسى خاص نبوده بلكه ثمره تلاش پيگير و خالصانه تمام ملت مجاهد و آزاديخواه ما و همه ی جريان هاى سياسى، فكرى و قومى كشور بوده، كه از اجلاس بن آغاز و تا حال با همدلى و هماهنگى دوام كرده، كه البته در اين ميان حضور و نقش جامعه جهانى و مساعدت بي دريغ مالى، تخنيكى و امنيتى آنها در تمامى مراحل ياد شده مؤثر بوده كه جاى آنرا دارد كه ملت ما از آنان تشكر وسپاسگزارى نمايد.

اما اين هم يك واقعيت است كه در عرصه ساختن زير بناهاى اقتصادى كشور، بازسازى و نوسازى، تأمين امنيت سراسرى، مبارزه با تروريسم و بهبود وضعيت معيشتى مردم على رغم حضور ١١ ساله ١٥٠٠٠٠ يكصد و پنجاه هزار نيروى بين المللى ومصرف بيش از سه تريليون دالر آمريكايى، حكومت ناكام بوده و سيل مهاجرت مردم از اثر بيكارى و نا امنى به تمامى نقاط جهان افزايش يافته و افغانستان از نگاه فساد ادارى و صدور مواد مخدر درجه اول را كسب نموده است. حكومت مسؤليت فساد و ناكامى ها را بدوش خارجى ها انداخته و خارجى ها هم حكومت را مقصر ميداند كه طبعاً پيدا نمودن مقصر واقعى دراين فضاى تنش آلود سياسى كارى است دشوار.

مردم با ديانت و بيدار

قطع نظر از قضاوت درباره كاميابى و ناكامى هاى گذشته، اكنون ما در يك مقطع حساس و تاريخى ديگر قرار داريم، مرحله بيرون رفتن قوتهاى بين المللى و انتخابات دوره سوم رياست جمهورى. به عبارت ديگر، مرحله انتقال امنيتى و انتقال سياسى كه بدين ترتيب هم دولت و هم ملت ما در برابر يك آزمون سياسى خطير قرار گرفته كه نيازمند درايت و كفايت سياسى و صداقت و راستكارى است.

آنچه كه به دولت مرتبط است. دو قانون مربوط به انتخات در شوراى ملى تصوب شده و بعد از توشيح رييس جمهور، كميسيون مستقل انتخابات بر اساس آن تعيين شد كه بدين ترتيب راه براى يك انتخابات قانونى هموار شد. گرچه حكومت از طريق فشارهاى متعددى كه از طريق بعضى نهادهاى نيمه انتخابى بالاى ولسى جرگه وارد كرد، احزاب سياسى كشور را كه از مؤلفه هاى بنيادين ديموكراسى بحساب مي آيد از روند تشكيل كميسيون مستقل انتخابات و وارد شدن در معادله انتخابات خارج كرد و بدين ترتيب خلاء بزرگى را در اعتماد ملى ايجاد كرد كه اكنون كميسيون انتخابات يكجانبه در اختيار حكومت است.

امّا فعلاً هم دو گزينه در پيش روى حكومت قرار دارد كه ميتواند گزينه مطلوب را اختياركند. يا رأى واقعى مردم را ملاك قرار داده و با برگزارى يك انتخابات شفاف و دور از تقلب وحدت و اعتماد ملى را احياء و در نتيجه ثبات و امنيت ملى را تأمين ميكند. و يا با دست برد به صندوق هاى راى مردم زمينه بحران سياسى را فراهم و فروپاشى وحدت و ثبات ملى را زمينه سازى می كند كه توقع همگانى از حكومت اينست كه با راى مردم و انتخابات پيش رو صادقانه و شفاف برخورد نمايد.

آنچه كه به ملت مرتبط است اينست كه:

اول- حق حاكميت امانت الهى است كه از طريق آراى مردم در جريان يك انتخابات ازاد به كسى داده ميشود، بناءً به تأسى از مفاد آية مباركه (اِنَّ اْللَّه يَأمُرُكُمْ اَنْ تُؤَدُ اْلاَمَانَاتِ اِلَىٰ اَهْلِهَا) بايد در اداء اين امانت الهى دقت نموده به كسانى رأى دهند كه افغانستان را از باتلاق كنونى نجات داده و به شاهراه ترقى و انكشاف سوق دهد.

دوم- مشاركت عمومى و سراسرى در انتخابات نيازمند احساس مسؤليت در قبال سرنوشت ملت است كه بايد خود را براى روز تعیين سرنوشت آماده كنند. بناءً از عموم هموطنان عزيز، آنانيكه قبلاً شرايط اخذ كارت رأى را نداشته و فعلاً هژده سال شان را تكميل نموده و يا كارت قبلى شانرا گم كرده باشند و يا قبلاً به دلايلى موفق به اخذ كارت رأى دهى نشده باشند، تقاضا مينمايم كه به مراكز اخذ كارت رأى دهى مراجعه نموده، كارت بگيرند. از حكومت هم خواهشمندم كه از جيره بندى كارت رأى دهى پرهيز نموده، ضرورت متقاضيان را بطور كافى بر آورده نمايد.

در پايان به بركت ماه رمضان شريف، ماه نزول قران، از خداوند متعال براى ملت عزيز، صلح و بهروزى مسألت مينمايم.

والسلام على جميع عبادالله الصالحين

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *