فراغت بیش از 200 نفر از یک دوره آموزشی “فنی حرفه ای” در کابل

مرکز آموزشی فنی حرفه ای افغان کوریا در کابل، امروز ( 9 اسد) برای 222 تن از فارغین این دوره ای از آموزش های فنی حرفه سند فراغت داد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، این افراد پس از شش ماه فراگیری آموزش های حرفه ای در رشته های کمپیوتر، زبان انگلیسی و خیاطی فارغ شدند و 90 تن در رشته کمپیوتر، 108 تن دررشته زبان انگلیسی و 34 تن دیگر در رشته خیاطی مهارت کسب کردند.

حسام الدین همراه معین وزارت کار وامور اجتماعی ضمن قدردانی از کمک های مالی وتخنیکی دولت کوریا خواستار ادامه کمک های آن کشور در بخش آموزش های فنی حرفه ای در افغانستان شد.

 وی گفت که افغانستان اینک در مرحله بازسازی قرار دارد و نیاز جدی به کارگران ماهر وتکنیسین های فنی احساس میشود، بنا براین مراکز فنی حرفه ای باید تقویت گردند.

آقای همراه آموزش های فنی حرفه ای را در بهبود بازارکار و بازسازی کشور موثر و مفید تلقی کرده گفت که بیش از 60 درصد از جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل میدهند وب ا توسعه دادن آموزش های فنی حرفه ای ما میتوانیم از کارگران ماهر خارجی بی نیاز شویم ودر آینده نزدیک افغانستان به مرکزصدور تکنیسین های ماهر در سطح منطقه تبدیل خواهد.

آقای همراه در ادامه صحبت هایش افزود:« هم اکنون 18 مرکز فنی حرفه ای در افغانستان فعال است که درحدود 7 هزار نفر از جوانان مصروف فراگیری آموزش های فنی حرفه ای هستند و تلاش ها جریان دارد که این روند به 34 ولایت کشور توسعه داده شود».

وی، فراهم کردن زمینه های کاریابی و اشتغال برای نیروی کاری بخصوص برای جوانان را از برنامه های اساسی وپالیسی وزارت کار وامور اجتماعی و حکومت تعریف کرد.

به گفته حسام در حدود 30 درصد از ظرفیت های آموزشی مراکز فنی حرفه ای به معلولان و زنان اختصاص یافته است.

سید حسین عالمی بلخی رییس کمیسیون شهدا ومعلولان مجلس نمایندگان در ای مراسم نرخ بیکاری در کشور را فوق العاده بالا خواند و گفت که همه روزه خبرهای غرق شدن جوانان افغان در آبها بگوش میرسد وی اهم ده ها جوان افغان بخاطر جستجوی کار جان هایشان را در مرزهای کشور های همسایه از دست میدهند.

آقای بلخی مهاجرت به منظور کاریابی جوانان افغان را فاجعه بار خوانده و تلف شدن آنها را درد ناک توصیف کرد.

بلخی در ادامه صحبت هایش افزود:« وزارت کار وامور اجتماعی نباید با دادن سند فراغت این جوانان را بحال خودشان رها کند بلکه در کاریابی و اشتغال یابی نیز باید اینها را همکاری کند».

همچنین میر جلال هشام رییس مرکز آمورشی فنی حرفه ای افغان کوریا میگوید که از سال 2004 تا کنون در حدود 3500 تن جوان از این مرکز فارغ شده و شمار از آنان شغل و کار مناسب نیز بدست آورده اند.

آقای هشام از تاسیس یک مرکز آموزشی فنی حرفه جدید نیز به کمک مالی وتخنیکی کوریا در سال جدید میلادی خبرداده گفت :« در کنار 7 رشته فنی حرفه ای موجود، دو رشته دیگر نیز اضافه میشود و همچنان در بخش وسایل های قبلی نیز تجدید نظر خواهد شد».

در همین حال دو تن از جوانانیکه از رشته کمپیوتر فارغ شده اند میگویند که بجای شش ماه آمورش به آنان چهارونیم ماه تدریس شده در حالیکه نصاب آموزشی نیز نا تکمیل باقی مانده است.

مرکز آموزشی فنی حرفه ای افغان کوریا از سال 2004 تا کنون در شهرکابل در بخش های مختلف فنی حرفه ای فعالیت دارد که توسط دولت کوریا تمویل وتجهیز میشود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *