پارک ، پایگاه معترضین ترکی

در حالی که اعتراضات ضد دولتی در ترکیه وارد یازدهمین روز خود می‌شود، معترضان ترک کنترل کامل پارک گزی استانبول را در دست گرفته‌اند.

معترضان در استانبول اکنون منطقه بزرگی را در نزدیکی میدان تقسیم در کنترل خود دارند. آنها مسیرهایی را که به چادرهای آنها ختم می‌شود مسدود کرده و پلیس را وادار کردند که به طور کامل از آن محل عقب نشینی کند.رهبر حزب جمهوری خواه خلق، از احزاب مخالف دولت ترکیه از رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور خواسته است که تنش زایی را متوقف کند.

کمال کلیچدار اوغلو گفت، اردوغان «در تلاش است با ایجاد تنش در قدرت بماند» و «در حال انداختن جامعه به درون آتش» است.اردوغان روز یک شنبه دست به یک سری سخنرانی‌هایی زد و طی آنها هشدار داد که صبر وی اندازه‌ای دارد و همچنین ضمن درخواست برای پایان اعتراضات، تهدید کرد افرادی را که به دولت وی احترام نمی‌گذارند، در مقام پاسخگویی حاضر می‌کند.

وی همچنین خواستار برگزاری تظاهرات گسترده دولتی در استانبول در هفته آینده شد.تظاهرات ضد دولتی در ترکیه بعد از این آغاز شد که پلیس ۳۱ می علیه معترضان حامی محیط زیست در میدان تقسیم متوسل به خشونت شد.

اعتراضات به سرعت به ده‌ها شهر دیگر ترکیه کشیده شد و معترضان طی آن یکپارچه خواستار کناره گیری اردوغان از قدرت شدند.دولت باچلی رهبر حزب جنبش ملی ترکیه که از احزاب مخالف آنکاراست، روز شنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای پایان دادن به هرج و مرج فعلی در این کشور شد.

گفتنی است اردوغان به دلیل نحوه برخورد با بحران با محکومیت بین المللی روبرو شده و پلیس ترکیه نیز به دلیل استفاده از خشونت فزاینده علیه معترضان با انتقادات جهانی روبرو شده است.

سازمان عفو بین الملل نیز از پلیس ترکیه به دلیل نحوه کنترل اعتراضات انتقاد کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *