باز تاب حوادث مصر در رسانه های عربی

روزنامه العرب، چاپ لندن در این باره حوادث اخیر مصر نوشت که با کنار زدن محمد مرسی از عرصه ریاست جمهوری مهر پایانی بر حکومت اخوان المسلمین زده شد.

خبر گزاری خاور میانه  :  چهارشنبه  گذشته ملت مصر حرکتی تاریخی را انجام دادند که در نوع خود در تاریخ این کشور بی نظیر بود. کنار زدن رئیس جمهوری منتخب نه از طریق انتخابات ریاست جمهوری مجدد که آزادترین انتخابات انجام شده در تاریخ مصر بود بلکه از طریق انقلاب  دوباره و تظاهراتی میلیونی که آن نیز از جمله آزادترین تظاهرات و اعتراض های تاریخ مصر محسوب می شود. مصری ها دموکراسی را نه از راه و روش دموکراتیک بلکه از طریق خیابانی و انقلابی دنبال کردند. اتفاقی که تا لحظه ای که وزیر دفاع مصر پشت میکروفون قرار نگرفته بود و اعلام نکرده بود که محمد مرسی دیگر رئیس جمهوری نیست، برای کسی باورپذیر نبود. اگر چه خیل عظیم جمعیت حاضر در خیابان ها، میدان التحریر و میدان های دیگر شهرهای مختلف مصر به اندازه ای بود که بسیاری حدس بزنند کار رئیس جمهوری اخوانی  منتخب  مصر تمام است.

کنار رفتن محمد مرسی، رئیس جمهوری ای که دیگر می توان گفت، رئیس جمهوری سابق است، از قدرت توسط ارتش و با حمایت نهادهای دینی مصر از جمله الازهر، پاپ مسیحیان قبطی و نمایندگان مخالفان او بازتاب گسترده ای در سراسر مطبوعات عربی داشته است، بازتابی که پیام جدید  از تحولات تازه  در جهان عرب می دهد.

العرب: پایان حکومت اخوان

روزنامه العرب، چاپ لندن در این باره نگاشت  که با کنار زدن محمد مرسی از عرصه ریاست جمهوری مهر پایانی بر حکومت اخوان المسلمین زده شد. با این کناره گیری که به نظر می رسد با دیگر تحولات جهان عرب از جمله تغییرات قطر و تضعیف حکومت اسلام گرای ترکیه هم زمان است، پیش بینی می شود موقعیت اخوان المسلمین در دیگر کشورهای عربی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

العربیه: خشنودی ملت مصر از پایان حکومت اخوان

شبکه خبری العربیه، از شبکه های نزدیک به حکومت عربستان سعودی که پوشش مفصلی از تحولات جاری مصر داشت، کنار زدن محمد مرسی توسط ارتش و با حمایت مردم حاضر در میادین و خیابان های شهرهای مصر موجب خشنودی مردم مصر شده است. به این ترتیب حکومت اخوانی ها در مصر پایان یافت و پیش بینی می شود که با این کنار رفتن  دیگر کشورهایی که اخوانی ها در آن بر سر کار هستند نیز سقوط کرده یا تضعیف شوند.

الاخبار: پایان رویای خلافت

روزنامه لبنانی الاخبار با انتخاب عنوان “پایان رویای خلافت” در صفحه نخست خود نوشت: مصر باز هم شاهد زلزله سیاسی مهیبی شد. زلزله ای که به موجب آن حکومت اخوانی ها در مصر پایان یافت. این نخستین نتیجه مواجهه با موج جدید انقلاب مصر است. نتیجه ای که به حکومت مرشد اخوان المسلمین مصر پایان داد. استبداد سنتی با کنار رفتن محمد حسنی مبارک خود پایان یافته بود و با کنار رفتن محمد مرسی برای همیشه پرونده آن بسته شد.

النهار: پایان حکومت اسلام گرایان اخوانی جهان

روزنامه لبنانی النهار نیز نوشت که با کنار رفتن محمد مرسی از قدرت پرونده اسلام گرایان اخوانی جهان نیز بسته خواهد شد و پیش بینی می شود که حکومت دیگر رهبران اخوانی جهان نیز به پایان راه خود برسد. در این میان احتمالا جریان های اسلامی اخوانی در  لبنان نیز تحت تاثیر این تحول مهم قرار خواهند گرفت و تضعیف خواهند شد. کسانیکه ایده اخوانی در لبنان  دارند بیش از همه نگران اوضاع جاری در مصر هستند و بسیار از وضعیت جاری احساس نگرانی می کنند، برای این که ممکن است این تحول نقطه پایانی برای فعالیت های سیاسی آنها نیز باشد.

السفیر: میدان حکومت اخوان را سرنگون کرد

روزنامه لبنانی السفیر نیز نوشت که میدان های مصر حکومت اخوان را با پاسداری ارتش سرنگون کردند تا صفحه ای جدید در تاریخ اصیل مصر رقم بخورد. مردم مصر بار دیگر با حضور میلیونی خود که سراسر خیابان ها و میدان های شهرهای قاهره و اسکندریه و دیگر شهرها و مراکز استان ها را پر کرده بودند، توانستند محمد مرسی، را سرنگون کنند، آن هم بعد از دو سال و چند ماه که حکومت حسنی مبارک را سرنگون کرده بودند.

الحیات: میدان با حمایت ارتش انقلاب را پس گرفتند

روزنامه الحیات، چاپ لبنان که از روزنامه های نزدیک به حکومت عربستان سعودی محسوب می شود نیز نوشت که مردم مصر با حضور میلیونی خود در خیابان های مصر بار دیگر انقلاب را از دست کسانی که آن را منحرف کرده بودند، پس گرفتند و در مسیر صحیح خود انداختند. ارتش به وعده خود که ۴۸ ساعت فرصت داده بود تا مرسی و مخالفانش به تصمیم صحیح برسند عمل کرد و کار را به نفع مردم تمام کرد.

القدس العربی: مصر در فضای انقلابی به سر می برد

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز نوشت که مصر در فضای انقلابی به سر می برد و موجی از خشونت و دستگیری علیه اخوان المسلمین و رهبران آن آغاز شده است. این روزنامه تاکید می کند که مردم مصر اگر چه انقلابی دیگر را رقم زدند اما قصه حقیقی این است که این انقلاب جدید باعث شده تا بهانه ای برای حمله به دولت منتخب مصر و آغاز موج جدیدی از دستگیری ها در میان رهبران اخوان آغاز شود، اکنون دفتر مرشد اخوان المسلمین محاصره و دستگیری رهبران و اعضای آنها نیز آغاز شده است.

الجزیره: ارتش مرسی را تحت حصر و طرفدارانش را بازداشت کرد

شبکه خبری الجزیره که اخبار رسیده از مصر حاکی از آن است که دفاتر آن در قاهره بسته شده و پخش آن از ماهواره نایل ست متوقف شده است نیز گزارش داد که ارتش محمد مرسی را عزل کرد در حالی که تنش ها و ناامنی های سیاسی در مصر نیز لحظه به لحظه در حال شدت گرفتن است. در عین حال نیروهای امنیتی و ارتش کار بازداشت اعضا و طرفداران اخوان المسلمین را آغاز کرده اند و حرکتی ضد اخوانی برای برخورد با این جنبش در سراسر مصر آغاز شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *