گروه تروریستی داعش در افغانستان؛ بازیچه جنگ مذهبی و نیابتی قدرت‌ها

گروه تروریستی داعش در افغانستان چند سال می‌شود که جسته و گریخته فعالیت دارد و بیشتر فعالیت شان در ولایت‌های شمالی و شمال‌شرقی افغانستان است؛ ولسوالی‌های درزاب، قوش تپیه و بعضی‌جاهای دیگر در ولایت جوزجان و فاریاب مراکز اصلی شان در شمال افغانستان است و ولایت ننگرهار پایگاه شمال شرقی شان، در میان این گروه تروریستی شهروندان کشورهای خارجی نیز دیده شده است.

گروه تروریستی داعش استراتیژی بود که قدرت‌های بزرگ به بهانه تروریست پنداشتن شان قصد داشتند که کشورهای خاورمیانه را تحت فشار قرار بدهند و بعد بالای ایران توسط این گروه حملات انجام بدهند که از این استراتیژی شان قدرت‌های بزرگ آسیایی خبردار شدند و بساط داعش را در سوریه برچیدند و حال هم قصد دارند که کلاً داعش از خاورمیانه کنار زده شود.

اما این داعش که در افغانستان فعالیت می‌کند از کجا شد؟ از سوریه و عراق به افغانستان آمده اند و یا قدرت‌های جهانی بخاطر تطبیق این استراتیژی از غرب افغانستان می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار بدهند و آیا این گروه ساخته شده است که روسیه را ناامن کنند و یا قصد دارد توسط این گروه تروریستی بنام اسلام سلاح هسته‌ای پاکستان را بدست بیاورند و از این سلاح بالای کشورهای ایران و روسیه استفاده کنند و چندین پرسش دیگر پاسخ آن را تنها زمان باید بدهد.

اما هر سه این فرضیه در حال اجرا است داعش در شمال افغانستان بخاطر ایجاد رعب و وحشت برای تاجیکستان ایجاد شده است و در شمال شرق این گروه تروریستی احتمال دارد که قدرتمند شوند و دست به یک سلسه حملات و عملیات‌های در پاکستان بزنند و این سبب شده است که کشورهای تحت تهدید همه یک ائتلاف ساخته اند تا باشد جلو طبیق این استراتیژی را در افغانستان بگیرند.

این در حالیست که ائتلاف ایران و روسیه داعش را در خاورمیانه شکست داد و این کار سبب شد که آمریکا در جهان شکست بخورد و بعد از این که داعش شکست خورد انبار زیاد از سلاح‌های ساخت ناتو و آمریکا بدست نیروهای سوریه افتاد که نشان می‌دهد قدرت‌های بزرگ در ناامنی های جهان نقش دارند.

این در حالیست که در آخرین اقدام آمریکا جنگ ۴۵ دقیقه‌ای همراه با سوریه شکست خورد و این برای خود آمریکا هر چند یک پیروزی بود؛ اما یک پیروزی بود که شکست را در پی داشت و این شکست سبب شده که آمریکا در پی فشارها جدید خواستار لغو برجام شود  که این متغییر هم از زمان کمپاین‌های انتخاباتی ترامپ روی میز آمریکا بود.

ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات و همچنان در یک اقدام نابخردانه قدس را پایتخت رژیم اسرائیل اعلام کرد که مورد واکنش شدید قرار گرفت و همچنان حمله مثلت فرانسه ،انگلیس و آمریکا نیز وقتی که با شکست مواجه شد، نشان می‌دهد که در سیاست آمریکا دو دسته‌گی پیدا شده است و این دو دسته‌گی سبب شده است که کارمندان ارشد مشاوریت امنیتی کاخ سفید یکی پی دیگر استعفا می‌دهد یا هم برکنار می‌شوند.

همچنان آوردن اسلام ستیزها و نظامی در دستگاه دپلوماسی نشان می‌دهد که آمریکا قصد دارد وارد یک جنگ تازه با رویکرد تازه شود اما این طرف هم در آسیا قدرت ها تازه نفس و قدرتمند ظهور کرده اند و این قدرت‌ها کار آمریکا را سخت و سخت‌تر کرده اند.

با این همه داعش در افغانستان یک نام است و چیزی بیش از نام نیست اما زیر نام داعش قدرت‌های بزرگ و کوچک داخلی و خارجی سیاست‌ها خود را پیاده می‌کنند و تمویل این گروه توسط قدرت‌های بزرگ شاید حقیقت باشد، چرا که روسیه و ایران بارها مقامات آمریکایی را متهم کرده اند که چرخبال‌های مشکوک در شمال رفت و آمد می‌کنند و همچنان گفته اند که آمریکا بخاطر تلافی شکست در سوریه قصد دارد وارد جنگ با کشورهای ایران و روسیه از خاک افغانستان شود.

حملات گروه تروریستی داعش بالای اماکن شیعه مذهب‌های افغانستان یکی از برنامه‌های است که برای ایجاد تفرقه راه اندازی می‌شود که جنگ مذهبی شعله‌ور شود و کشورهای منطقه دخیل در قضایای افغانستان درگیر این جنگ شوند و آمریکا با متحدین غربی خود استراتیژی خود را پیاده کنند.

جنگ مذهبی در عراق نتیجه نداد و در افغانستان هم این استراتیژی ناکام می‌ماند ولی بدی کار اینجاست که در این گیرو دار قدرت‌های بزرگ مردم افغانستان قربانی می‌شوند و این قربانی‌های همه مردم عام استند؛ هر چند از بین رفتن مردم عام در جنگ‌های نیابتی و جنگ‌های قدرت‌های بزرگ یک بحث کوچک است؛ اما حکومت افغانستان باید از این وضعیت به نفع خود استفاده کند و نگذارد که جنگ از افغانستان آغاز شود و نگذارند که افغانستان را غربی‌ها سوریه و عراق دوم بسازند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *