کمیته هماهنگی دسترسی به اطلاعات؛ بهانه تازه حکومت وحدت ملی

رییس جمهور غنی در دیدار روز دوشنبه با مسوولین رسانه‌ها و خبر نگاران مرکز و ولایتی از ایجاد کمیته هماهنگی دسترسی به اطلاعات استقبال کرد.

در این دیدار معاون عمومی دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری بیان کرد که دفاتر سخنگوی، مطبوعات ریاست‌جمهوری و مرکز رسانه‌های حکومت همواره تلاش کرده اند تا موانع از سر راه ارایه  معلومات که حق مسلم مردم و رسانه‌ها است را بردارند.

ارگ در حالی دست‌رسی به اطلاعات را حق مسلم رسانه و مردم می خواند و از ایجاد کمیته حق دست‌رسی به اطلاعات استقبال می‌کند که گزارش ها خلاف آن را ثابت می‌کند.

به اساس گفته های گزارشگران و خبرنگاران، نهاد ها و کارمندان و مامورین ادارات دولتی همواره از دادن معلومات خود داری می‌کنند.

خبرنگاران می گوید زمان که برای به دست آوردن معلومات به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند آنها از دادن اطلاعات خود داری می‌کنند و می‌گویند که از ریاست مکتوب رسمی آمده که ماموران حق مصاحبه با رسانه ها را ندارد و نباید با هیچ رسانه ای مصاحبه کنند.

این در حالی است که  معاون عمومی دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری به ایجاد فضای همکاری و اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت که باید اطلاع‌رسانی به گونه‌ای مساویانه برای تمام رسانه ها فراهم شود.

حکومت در حالی از تقویت آزادی بیان و نهادینه شدن ارزش قانون اساسی به واسطه رسانه ها حرف می‌زند که اکثر نهاد های دولتی حق مصاحبه و ارایه اطلات به رسانه ها را ندارد.

این در حالی است که چندی پیش دفتر رسانه‌ای نی در گزارش از وضعیت خبرنگاران رسانه ها در هرات از سقوط آزادی بیان در این ولایت خبر داد.

نی در آن گزارش از نقض آزادی بیان توسط نهاد های دولتی در هرات خبر داده بود مدعی شده بود که نهاد های دولتی در آن ولایت اطلاعات را در اختیار خبر نگاران نمی‌گذارند و سخن‌گویان هم هفته‌ای یک بار در کنفرانس خبری حاضر می‌شوند معلومات را که از قبل برای شان دکته شده  می‌گویند به سوال های خبرنگاران پاسخ نمی‌دهند.

این در حالی است که حکومت افغانستان در ارایه‌ای اطلاعات با رسانه ها سال گذشته در بین کشور های جهان جایگاه ۱۲۰ را گرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *