کرزی : راهکار مبارزه با تروریسم آمریکا در افغانستان شکست خورده است

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت حمله اخیر گروه تروریستی داعش در کابل نشان داد که استراتیژی جدید آمریکا برای نابودی تروریسم در افغانستان  موثر واقع نشده است.

حامد کزری رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد آمریکا در افغانستان شکست جبران ناپذیر خورده است و باید این واقعیت را بپذیرد او با بیان این مطلب افزود امروز یکی از منتقدان حقیقی سیاست های آمریکا در افغانستان هست و این به سبب دیدگاه منتقدانه وی به غرب نمیباشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از تسنیم حامد کرزی با اشاره به کشور هند گفت اگر آمریکا قادر نیست تا معضل تروریسم در پاکستان را حل نماید بهتر است این مسوولیت را بر عهد هند بگذاریم تا با مذاکره با چین و روسیه به این امر رسیدگی صورت گیرد.
او اضافه نمود که روسیه و چین نیز با تهدیدات مشابه رو به رو اند و نخست وزیر هند باید در نشست شانگهای این موضوع را مطرح کند زیرا روسیه، هند و چین دارای منافع مشترک در منطقه میباشند ومیتوانند باعث شکست تروریسم شوند.

گفته میشود که قرار است در دیدار نخست وزیر هند با مقامات چینی در خصوص تحریم های مخالفین چین مانند مسعود اظهر نیز گفتگو صورت گیرد.

حامد کرزی اضافه کرد با گذشت سال های متمادی وضعیت در افغانستان تغیر نکرده است و آمریکا نتوانسته در چند سال گذشته پاکستان را وادار کند تا در مقابله تروریسم در افغانستان بجنگد.

او با بیان اینکه داعش چگونه در افغانستان ظهور کرد افزود که داعش در زمان حکومت طالبان یا حکومت من ظهور نکرده است داعش چهار سال پیش در حالی در این کشور به وجود آمد که آمریکا های در این کشور حضور داشتند.

رئیس جمهور سابق افغانستان اضافه کرد که بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان ثمره سیاست های نادرست آمریکا در افغانستان است که با وجود اینکه جامعه جهانی نیز در این امر با آمریکا همکار بود اما بدبختانه هیچ اتفاقی نیفتاد.

از سوی هم کارشناسان و تحلیل گران سیاسی به این عقیده اند که حضور آمریکا درافغانستان به هدف نابودی تروریسم در این کشور نیست بلکه سعی میکند با وخیم تر نمود اوضاع امنیتی بستر آرام برای حضور گروه تروریستی داعش در این کشور بسازد.

حامد کزری رییس جمهور پشین افغانستان به حمایت آمریکا بیش از ۱۴ سال حکومت کرد و در آخرین روزهای کاری خود طبل مخالفت با آمریکا را کوبید، وی همچنان بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی بارها به روسیه سفر کرده است و خواسته است که اعتماد مقامات روسی را بخاطر حمایت جلب کند که تا هنوز موفق نبوده است.

رییس جمهور کزری یکی از مهره‌های آمریکا بود که افغانستان را در طول سالیان دراز مبارزه با تروریسیم در خفا از تروریسیم حمایت کرد و بارها گزارش های به رسانه‌ها درز کرد که کرزی در زمان زمام‌داری خودش گفته بود که بر طالبان سخت نگیرند و همچنان وی طالبان را بارها برادر خطاب کرد که مورد واکنش مردم افغانستان قرار گرفت.

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *