نگرانی‌ها از وضعیت امنیتی شمال افغانستان در بهار سال پیش‌رو

شدت یافتن نا امنی و حملات گسترده طالبان مسلح در یکسال پسین در ولایت های شمالی افغانستان نگرانی ها را در نزد شهروندان این ولایت ها بلند برده است و با نزدیک شدن سال نو این نگرانی ها بیشتر شده است.
در حال حاضر تمامی ولایت های شمالی کشور کم و بیش شاهد حضور گروه طالبان مسلح و داعش استند که همه روزه این گروه ها در برابر نیروهای امینتی افغانستان می‌جنگند.
بارها شهروندان کشور بی اراده‌گی حکومت را در راه مبارزه با مخالفان مسلح دولت در کشور انتقاد کرده اند.
ده ماه پیش یک مقام ارشد ایالات متحده امریکا از بدتر شدن وضعیت امنیتی و افزایش حملات طالبان در افغانستان هشدار داده و از رهبری ضعیف نیروهای امنیتی نگرانی کرده بوده.
دانیل کوتس، ریس سازمان استخبارات ملی ایالات متحده امریکا در ماه ثور امسال (۱۳۹۶) در جریان گزارش دهی به کمیته استخبارات سنای ایالات متحده، از پیش روی طالبان در روستاهای افغانستان نگرانی کرده گفته بود که کارایی نیروهای امنیتی افغان به علت رهبری ضعیف، تلفات بلند و نبود تجهیزات، کم تر خواهد شد.
در همین حال، ریس سازمان استخبارات دفاعی امریکا هشدار داده بود که اگر نیروهای خارجی در افغانستان افزایش نیابد دست آوردهای چندین ساله در این کشور برباد خواهند رفت.
به تازه‌گی نشریه میلیتری امریکا روز شنبه گذشته (۵ حوت) نوشته است که ایالات متحده امریکا قرار است صدها مشاور خطوط نخست جنگ را به افغانستان بفرستد.
همچنان در این گزارش آمده است که کاخ سفید قصد دارد تا شمار نیروهای امریکایی را در افغانستان تا بهار سال آینده به ۱۵ هزار تن افزایش دهد.
به نقل از این نشریه، این مشاوران در خطوط نخست نبرد مقام های امنیتی را در جنگ با مخالفان مسلح دولت افغانستان مشوره خواهند.
اما به باور شهروندان کشور، اعزام صد ها مشاور خارجی به افغانستان تأثیری بر بهبود اوضاع امنیتی نخواهد کرد؛ چون به گفته آنان جنگ در برابر مخالفان مسلح دولت کار ساز نیست و تا زمانی که هسته های اصلی رهبری این جنگ در بیرون از کشور از بین برده نشود و دست حامیان شان در منطقه قطع نگردد درگیری ها همچنان ادامه خواهند داشت.
تا یک‌سالِ پیش حضور داعش در شمال افغانستان از سوی حکومت این کشور تکذیب می‌گردید؛ اما حالا این گروه شدید ترین حملات‌اش را در برابر نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی های درزاب و قوش‌تپه ولایت جوزجان آغاز کرده و حتی به گفته مسؤلان محلی بیشترین خاک این ولسوالی ها در تصرف گروه داعش است.
طالبان مسلح و داعش چندباری نیز بر سر اقتدار خود در ولایت جوزجان درگیری های خونینی داشتند که تلفاتی زیادی را به همراه داشت.
حالا که داعش نیز به عنوان یک طرف جنگ پس از طالبان مسلح در برابر حکومت افغانستان قرار دارد و ممکن این هسته گذاری داعش در جوزجان آن‌هم در ولایتی که هم مرز با کشور ترکمنستان است؛ وضعیت را بیش تر از این نیز پیچیده تر خواهد ساخت.
مقام های امنیتی در قول اردوی ۲۰۹ شاهین مستقر در بلخ از آماده‌گی ها برای سرکوب مخالفان مسلح دولت در بهار سال ۱۳۹۷ خبر دادند.
مقام ها در این مرکز نظامی می‌گویند، به خاطر سرکوب هراس افگنان در شمال افغانستان عملیات نصرت ۹۷ به راه انداخته می‌شود.
با این همه معضله دیگر که جدی تر خوانده می¬شود، تنش های درونی در حکومت وحدت ملی است؛ جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریس جمهوری و عطامحمد نور والی قبلی بلخ که از قدرت و پایگاه کلان مردمی در شمال کشور برخوردار استند، از طرف های اصلی این تنش با ارگ و کاخ سپیدار بشمار می‌روند.
دیده شود که در میان این همه تنش های درون حکومتی، نگرانی از وضعیت امنیتی و شک و تردیدها در راه مبارزه با هراس افگنی؛ سال پیشرو چگونه خواهد شد و چه سرنوشتی انتظار مردم افغانستان را می‌کشد؟

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *