نسپردن طالبان زندانی به حکومت، امتیازگیری پاکستان است

خبرگزاری خاورمیانه- گزارش ویژه – امتیازگیری پاکستان

رهایی خودسر برخی از رهبران طالبان از سوی پاکستان نوعی هشدار است و نسپردن آنان به حکومت کابل، تلاش پاکستان برای امتیازگیری در روند صلح افغانستان است.

همزمان با نزدیک شدن زمان رهایی ملا برادر از سوی حکومت پاکستان، کابل این اقدام اسلام آباد را عنصر کلیدی حمایت این کشور از پروسه صلح افغانستان خوانده و بار دیگر از پاکستان میخواهد تا زمینه مذاکرات رسمی بین طالبان و شورای عالی صلح را فراهم کند.

اما شماری از اعضای شورای ملی و مخالفان سیاسی حکومت کابل، از پیامدهای منفی رهایی برخی از سران طالبان بدون همآهنگی حکومت افغانستان هشدار میدهند.

جعفر مهدوی، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان به خاورمیانه گفت که اگر به طالبان تنها با دیده تروریست نگریسته شود، و بعد از رهایی از زندان های پاکستان در معادلات سیاسی دخیل نباشند، هیچ وقت امنیت تامین نمی شود.

به گفته وی، باید به طالبان به عنوان یک ابزار سیاسی در معادلات سیاسی نقش داده شود تا برای روند صلح کشور مفید واقع شوند.

از سوی دیگر، بسم الله شیر، رئیس حزب وفاق ملی می گوید که استفاده از طالبان، رهایی آنها و پیوستن شان به صفوف مخالفان، به یک بازی سیاسی در کشور مبدل شده است.

وی اظهار داشت که باید در قبال طالبان یک سیاست جدی روی دست گرفته شود تا اینکه در روند صلح تاثیرگذار باشند.

به باور آقای شیر، طالبان از زندان رها می شوند؛ اما آدرس دقیق آنها معلوم نیست و دوباره به صفوف مخالفان می پیوندند و این ضعف حکومت را نشان می دهد و نوعی امتیازگیری پاکستان از این روند است.

بر اساس گفته های منبع، ملت افغانستان راه خود را تعیین کرده و می کند و بدون اجازه آنها هیچ کس حق تعیین سرنوشت کشور را ندارد.

در حالیکه ملا برادر فرد شماره دوم طالبان، زندانی سی و چهارم رها شده طالب از زندان های پاکستان است؛ اما حکومت افغانستان با انتقاد از تصمیم یک جانبه پاکستان در این راستا میگوید که در حال حاضر طالبان رها شده به دلیل نداشتن تمایل برای مذاکره با کابل، به افغانستان برنگشته اند.

اما وزارت امور خارجه افغانستان عدم علاقه مندی رهبران طالبان به مذاکرات صلح را سبب برنگشتن طالبان رها شده به افغانستان می داند.

سخنگوی وزارت خارجهدر نشست خبری با تاکید بر رهایی سران طالبان از زندانهای پاکستان و میانجگری این کشور برای زمینه سازی مذاکرات صلح بین طالبان و شورای عالی صلح، میگوید که در حال حاضر رهبران طالبان به گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان تمایل نداشته و طالبان رها شده به یکی از کشورهای دیگر فرستاده خواهند شد.

با این حال، شورای عالی صلح از هرگونه اقدام برای تحقق صلح استقبال می کند.

شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح می گوید: رهایی زندانیان طالب و هراقدام در راستای تامین صلح، باید در هماهنگی با شورای عالی صلح باشد.

به گفته وی، رهایی ملابرادر برای پیشبرد گفتگوهای صلح مفید است؛ اما رفتن وی به عربستان یا ترکیه بعد از رهایی، مهم نیست، بلکه آن چیزی که مهم است، این است که باید به برنامه های صلح کمک کند.

شاهد اظهار آرزومندی میکند؛ هر طالبی که از زندان رها می شود با شورای عالی صلح همکاری کند و در روند صلح همکار باشند.

گفتنی است که حکومت افغانستان در چند سال اخیر بیشتر روی رهایی زندانیان طالب در داخل و بیرون از افغانستان تمرکز داشته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *