صلاح الدین ربانی با رییس جمهور و وزیر خارجه تاجیکستان روی مسائل مهم منطقه گفتگو کردند

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و رییس حزب جمعیت اسلامی دیروز با امام على رحمان رییس جمهور و  سراج الدین اصلُف  وزیر خارجه تاجیکستان دیدار و روی مسائل مهم منطقه و کشور گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه کشور از اشتراک دولت جمهورى تاجیکستان در سطح بلند در نشست هاى ریکا، پروسه استابول و نشست تاشکند، و علاقه تاجیکستان به صلح در افغانستان سپاسگزارى کرده، جمهورى تاجیکستان را یک کشور با اهمیت در منطقه خواند.

در همین حال رئیس جمهورى تاجیکستان نیز، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر را براى جمهورى اسلامى افغانستان و جمهورى تاجیکستان و همچنان تمام منطقه و جهان حیاتى دانسته، خواستار همکارى هاى بیشتر منطقوى و اجماع جهانى در این راستا شد.

ربانی در ادامه بخاطر بلند بردن همکارى هاى فرهنگى و تحصیلى میان دو کشور صحبت نموده، خواستار فراهم کردنِ بورسیه هاى تحصیلى ماسترى و دکتورا براى دانشگاه هاى کشور شد.

همچنان سراج الدین اصلُف از اشتراک صلاح الدین ربانى وزیر خارجه افغانستان در بیست و سومین نشست وزیران امور خارجه کشور هاى عضو سازمان همکارى هاى اقتصادى (ایکو)، سپاسگزارى کرد.

اصلُف در ادامه خاطر نشان کرد که ثبات در افغانستان را ثبات در منطقه دانست، و خواستار گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو طرف شد
همچنین وزیر امور خارجه کشور؛ از دولت جمهورى تاجیکستان خواست، تا قونسلگرى این کشور در کندز را بازگشاى کند.

این در حالیست که دو طرف در باره موضوعات سیاسى، روابط اقتصادى، امنیتى، مبارزه با تروریزم، پروژه کاسا یکهزار و خط آهن میان تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان بحث و تبادل نظر نمودند، همچنان در مورد همکارى هاى سیاسى، اقتصادى، امنیتى، فرهنگى، روابط دوجانبه، اجماع منطقوى و صلح نیز گپ زدند.

 

ندیم پارسینا

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *