سلاح‌های بی‌صدا، دوربین‌دار و لیزری طالبان مسلح از نیروهای امنیتی ما قربانی می‌گیرد

اعضای شورای ولایتی و برخی از مقام های پولیس در شمال و شمال شرق افغانستان می‌‌گویند، گروه طالبان مسلح به سلاح های پیشرفته از قبیل سلاح های لیزری، شب بین‌‌دار و تک تیراندازی های بی‌‌صدا دست یافته اند.

پس از کشته و زخمی شدن دست کم ۵۰ تن از نیروهای پولیس محلی در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار در شمالشرق و ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب در شمال افغانستان که در جریان ۴ روز گذشته اتفاق افتاده است، اعضای شورای ولایتی این ولایت ها از دست‌‌رسی گروه طالبان مسلح به سلاح های پیشرفته مانند سلاح های لیزری، شب‌‌بین دار و تک تیر اندازی های بی‌صدا پرده برداشتند.

صبغت الله سیلاب معاون شورای ولایتی فاریاب در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت، جنگجویان طالب در ولسوالی بلچراغ با استفاده از این سلاح های پیشرفته، نیروهای پولیس محلی را در ولسوالی بلچراغ هدف قرار داده و ۴ تن را کشته و ۱۱ تن دیگر شان را زخمی کرده اند.

همچنان وفی‌‌الله رحمانی ریس شورای ولایتی تخار به خبرگزاری خاورمیانه گفت، نیروهای پولیس محلی در ولسوالی خواجه غار این ولایت نیز از سوی طالبان مسلح با استفاده از این سلاح های پیشرفته از پا در آمده اند.

به گفته او با توجه بر اصابت گلوله ها بر صورت و سینه‌‌ی این سربازان ثابت می‌‌شود که طالبان مسلح آنان را با استفاده از سلاح های لیزی و تک تیر اندازها هدف قرار داده اند.

در همین حال دادالله فرمانده نیروهای پولیس محلی در ولسوالی بلچراغ به خبرگزاری خاورمیانه گفت، گروهی از طالبان مسلح به سرکردگی داملا نادر ۵ میل سلاح لیزری را بنام “بیزبیزک” از کشور پاکستان آورده است.

به گفته‌‌ی او این اسلحه لیزری که هر کدام مبلغ ۲۰ هزار دالر امریکایی قیمت دارد و با استفاده از آن ها نیروهای امنیتی را آماج حمله و گلوله باری قرار می‌‌دهند.

این فرمانده پولیس محلی می‌‌گوید، در ظرف ۹ ماه گذشته هیچ‌‌نوع کمکی از سوی حکومت دریافت نکرده و تمامی مصارفات جنگی اش را به همکاری مردم بدست می‌‌آورد.

همچنان مقام های پولیس ولایت های فاریاب و تخار این گفته های اعضای شورای ولایتی را تایید می‌‌کنند.

کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب در این باره به خبرگزاری خاورمیانه گفت، در این اواخر دیده شده است که طالبان مسلح به بعضی از سلاح های تک تیر انداز و دوربین شب دسترسی پیدا کرده اند.

اما وی بر خلاف ادعای فرمانده دادالله می‌‌گوید، در دو روز گذشته امکانات کافی برای نیروهای امنیتی در ولسوالی بلچراغ فراهم شده و نیروهای کمکی اعزام گردیده است. درحالیکه این گفته سخنگوی پولیس فاریاب از سوی فرمانده دالله به شدت رد گردید.

خلیل اسیر سخنگوی پولیس ولایت تخار نیز می‌‌گوید، شواهد و یافته های هیأت بررسی در ولسوالی خواجه غار نشان می‌‌دهد طالبان مسلح به سلاح های پیشرفته دسترسی دارند.

وی می‌‌گوید، شاهدان عینی حمله اخیر طالبان مسلح در ولسوالی خواجه غار گفته اند، که کشته و زخمی شده ها بدون اینکه صدایی از فیر را شنیده باشند از پا درآمدند.

به گفته منابع تا هنوز روشن نشده است که اینگونه سلاح های پیشرفته را طالبان مسلح چگونه داخل خاک افغانستان کرده اند و این سلاح ها ساخته کدام کشور است.

به گفته برخی از وکلای شورای ولایتی در شمال و شمالشرق افغانستان، به این حساب در سال پیشرو نیروهای امنیتی شاهد چالش های امنیتی زیادی خواهند بود که بی توجهی حکومت در قبال از بین بردن لانه های مخالفان مسلح دولت باعث وارد شدن تلفات سنگین به این نیروها خواهد گردید.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *