ربانی : بسیاری جنگجویان طالب بخاطر بیکاری به صفوف آنها پیوسته اند

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در بیانیه اختتامیه کانفرانس بین المللی تاشکند گفت که ما توافق نمودیم که هرکاری را که شرکای منطقوی و بین المللی افغانستان انجام میدهند باید به ضرر کسی نباشد و باید دولت افغانستان را در ایجاد صلح  تقویت نمایند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان ضمن ابراز قدردانی از کشور میزبان و کشورهای کمک کند گفت که  اشتراک کنندگان از منطقه و فرا تر، بالای حمایت خویش از روند صلح به مالکیت و رهبری افغانستان، مجدداً تآکیید ورزیدند. در این زمینه، در مورد مرکزیت روند کابل تأکیید صورت گرفته که همچون نشست ها و سایر اقدامات به منظور حمایت از تلاش های صلح افغانستان، تحت آن برگزار خواهد گردید.

Image may contain: 9 people, people standing

در ادامه ربانی گفت که یک اجماع منطقه­یی­ای که توسط تمامی همسایه های نزدیک و دور حاضر در اینجا ابراز گردیده است، در مورد اینکه جنگ در افغانستان باید از طریق توافق سیاسی مبتنی بر مذاکرات خاتمه یابد، موجود است.

وی ادامه که چنین یک توافقی باید پایدار بوده و زمینه را برای مصالحه مساعد سازد تا دولت و مردم افغانستان بتوانند به راه خویش و دستاورد هاییکه آنرا در ۱۷ سال گذشته با دشواری های فراوان بدست آورده اند، ادامه داهند.

Image may contain: 1 person, standing and suit

ربانی همچنان گفت که برعلاوۀ دستاوردهای ما در راستای دولت سازی، این دستاورد ها شامل ابتکارات اقتصادی افغانستان در راستای اتصال منطقوی و جهانی میباشد تا اقتصاد وابستۀ مارا به اقتصادی تبدیل کند برای نسل جوان ما شغل های پایدار ایجاد کند.

ربانی در مورد صلح با طالبان و برنامه این نشست گفت که اشتراک کنندگان نشست امروزی از طالبان و دولت افغانستان خواستند تا به گفتگو های مستقیم صلح بپردارند. از طرف خود، ما از این خواست استقبال نموده و آنرا به مثابۀ بخش لاینفک پیشنهاد صلح خویش میدانیم و آماده ایم که گفتگو های مستقیم و نتیجه محور را با مخالفین مسلح بشمول طالبان در داخل افغانستان و یا جایی دیگری که برای طرفین قابل قبول باشد، آغازکنیم.

Image may contain: text

ربانی تاکید کرد که اشتراک کنندگان خواست خویش از طالبان مبنی بر توقف خشونت در مقابل مردم خود شان و استفاده از این پیشنهاد سخاوتمندانۀ صلح افغانستان، را که از حمایت منطقه و جهان برخودر است، تجدید نمودند. سازمان ملل متحد برضد ادامۀ خونریزی در افغانستان که در تنها در سال گذشته ۱۰۰۰۰ تن افغان در آن کشته و زخمی شده اند، موقف گیری نمود.

وزیر امور خارجه افغانستان ضمن این کشتن افراد بیگناه را غیر قابل تحمل دانست گفت این فاجعۀ انسانی بی مورد باید پایان یابد و این کار زمانی ممکن است که هر دوطرف به خشونت نه گفته و صلح را برگزینند. ما خواست جامعۀ جهانی از طالبان نسبت به قدم برداشتن بسوی صلح را تائید نموده و با آن همنوا هستیم. هر قدر زود که گفتگو های مستقیم را آغاز کنیم، همانقدر زود تر میتوانیم به هدف مشترک خویش که همانا یک افغانستان امن و همه شمول می باشد، دست یابیم.

وزیر امور خارجه در بخش از سخنرانی خود اظهار داشت که دولت افغانستان باورمند است که کوشش های مشترک ما در راستای تأمین صلح اقتضا میکند اقداماتی در راستای بهبود همکاری های امنیتی منطقوی اتخاذ گردند.

Image may contain: 1 person, standing, suit and shoes

همچنان وی در مورد پروسه کابل گفت که در پی گفتگو های پروسۀ کابل، اشتراک کنندگان توافق نمودند که تهدید تروریزم و جرایم سازمان یافته – بشمول قاچاق مواد مخدر، مواد پیش ساز آن، اسلحه و انسانها که مستقیماٌ جنگ و خشونت را در افغانستان و منطقه شعله ور ساخته و باعث بی ثباتی منطقه میگردد، باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

ما موافقه نمودیم که تحت مکلفیت های بین المللی خویش – براساس قطعنامه های شورای امنیت  و مجمع عمومی ملل متحد و راهبرد جهانی مبارزه با دهشت افگنی ملل متحد –راهبرد منطقوی مبارزه با دهشت افگنی و مواد مخدر را تطبیق نماییم.

Image may contain: 1 person, standing, suit and indoor

ربانی در بخش از سخنرانی خود خواستار برگزاری یک کانفرانس منطقه‌ای شد و گفت تقاضای ما این است تا یک کنفرانس منطقوی برگزار گردد تا بدانوسیله روی راهبرد مبارزه با دهشت افگنی و مواد مخدر توافق صورت گیرد. به هراندازۀ که ما بزودی روی این گام عملی توافق نماییم، همانقدر زود قادر خواهیم شد تا به ثبات برسیم و تلاشهای ما در راستای صلح نیز نتایج ملموسی در قبال داشته باشد.

ربانی در مورد رشد اقتصاد و ایجاد فرصت‌های برای نسل جوان گفت ما همه میدانیم که صلح و رفاه با هم وابسته اند و اینکه کاهش فقر و ایجاد فرصتها برای نسل جوان تأثیرات مستقیم و مثبت روی امنیت منطقه خواهد داشت، اشتراک کننده گان امروز،  از بسیاری برنامه های اقتصادی افغانستان و همسایه هایش برای اتصال دوبارۀ کشورهای ما از طریق تجارت و سرمایه گذاری بیشتر حمایت کردند.

Image may contain: 3 people

ربانی در مورد پروژه تاپی و دیگر پروژه‌های که افغانستان را به چهاراه  تجارتی آسیا مبدل می‌کند گفت که اشتراک کننده گان این نشست همچنان حمایت شانرا از پروژه های بزرگ زیربنایی مانند TAPI، TAP، کاسا یکهزار، خط آهن پنج کشور، راه لاجورد، بندر چابهار، دهلیز هوایی افغانستان-هندوستان-آسیای میانه، و سایر پروژه ها اعلام نمودند.

وی در ادامه گفت که در حقیقت، تطبیق این پروژه های جدید  در سالهای پیشرو بصورت مؤثر مانع آنانی خواهد شد که از فقر مردم استفاده نموده و جوانان را به جنگ دعوت میکنند.

ربانی تاکید کرد که بسیاری از جنگجویان طالب  از روی ایدئولوژی یا مفکوره نه بلکه بخاطر بیکاری به صفوف آنها پیوسته اند. اگر این جوانان دارای کار و شغلهای مناسب باشند هیچ گاهی به جنگ روی نخواهند آورد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *