در پی تنش‌ها میان بلخ و کابل شما از کی حمایت می‌کنید، اشرف غنی یا استاد عطا؟

در نظر سنجی که خبرگزاری خاورمیانه برای مدت یک هفته انجام داده بود، از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست که بگویند در پی تنش‌ها میان بلخ و کابل شما از کی حمایت می‌کنید، اشرف غنی یا استاد عطا؟ و در این نظر سنجی تقریباً ۲۰۰۰ نفر اشتراک کرده بودند که اکثریت شان به حمایت از استاد عطا محمد نور رای داده اند.

این نظر سنجی در صفحه فیسبک خبرگزاری خاورمیانه-فارسی و پشتو راه اندازی شده بود که در صفحه خبرگزاری خاورمیانه-فارسی ۶۸% از کاربران بر حمایت شان از استاد عطا محمد نور رای داده اند و ۳۲% از کاربران از رییس جمهور غنی حمایت کرده اند.

در این نظر سنجی کاربران دیدگاه‌های متفاوت هم گذاشته اند، افضل سلیمانی یکی از کاربران نوشته است که « ازاستادعطامحمدنور ماازبرکت این ابر مرد در امنیت زندگی میکردیم اما این تنش های آخر که منظوراصلی ارگ هم ناامن کردن بلخ است یک اندازه ناامنی به وجودآمده لعنت خدابه عبدالله وغنی»

خالد سید یکی دیگر از کاربران نوشته است که « ما از یک پارچه ګى افغانستان کى کسى از وحدت ملى ما وشما حمایت میکوند حمایت میکونیم زنده باد افغانستان»

حمید رسولی نیا یکی دیگر از کاربران نوشته است که « بعضی ها که اصلا سواد کافی ندارد هم آمده ناآگانه از هیچ چیزی هم حرفای نادرست و بی معنی میزند»

تنش میان ارگ و بلخ یک و نیم ماه می‌شود که آغاز شده و این تنش‌ها در پی منظور استعفای استاد عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجراییه جمعیت اسلامی از سوی آغاز شد.

این تنش‌ها صف منتقدین حکومت را قوی‌تر ساخت و ارگ ریاست جمهور بعد از صدور فرمان خاموشی اختیار کرده است و گفته می‌شود که از کشورهای دخیل در قضایای افغانستان خواسته است که به این مسله رسیدگی کنند.

استاد عطا محمد نور،بیش از یک دهه است که به حیث والی بلخ وظیفه اجرا می‌کند و در این سال‌ها بلخ را به یکی از بهترین شهرهای افغانستان مبدل ساخته است.

اما ارگ ریاست جمهور از سوی همه گروه‌ها به تعصب، قوم‌گرایی، تمرکزگرایی متهم است و این اتهام‌ها از تبعید جنرال دوستم به بعد اوج گرفت.

همچنان گفته می‌شود که فاصله میان ارگ و مردم این روزها و بعد از حملات خونین بیشتر از پیش شده است و این فاصله را هر چه می‌کنند کم نمی‌شود.

این در حالیست که ارگ ریاست جمهوری زلمی خلیل‌زاد را آورده است تا به غایله ارگ و بلخ خاتمه بدهد اما حزب جمعیت اسلامی مستحکم سرجای خودش ایستاده است و این بار دست خلیلزاد هم رو شده است و توطیه‌هایش کارگر نیست.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *