حاشیۀ سفر رئیس جمهور به هرات!

سفر چهارروزه رئیس جمهوری به هرات، حاشیه‌های زیادی را در این شهر ایجاد کرده است.
محمد اشرف غنی، پنجشنبه هفته گذشته به بهانۀ گشایش کار عملی پروژه تاپی به هرات سفر کرد. روز جمعه این مراسم برگزارشد و با اشتراک سه مقام بلند پایه دیگر کشورهای عضو تاپی، این پروژه بزرگ اقتصادی گشایش یافت.
اما خبرهای داغ از سفر آقای غنی به هرات در این روز پایان نیافت.
آقای غنی که سه روز دیگر را نیز در هرات سپری کرد و با گروه های مختلفی دیدار داشت، حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد.
نخستین حاشیۀ سفر آقای غنی دستور عدم اشتراک به وزیر انرژی و آب کشور بود. شهروندان کشور درست در روزی که هرات در جنب و جوش تاپی به سر می‌برد و دوربین رسانه‌ها به گشایش کار عملی پروژه تاپی عیار بود، یک عده در صفحات فیسبوک شان نوشتند که آقای غنی به انجینر علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور اجازه سفر به ولایتش را نداده است. مهمتر ازینکه هرات ولایت آقای عثمانی است و هم از لحاظ حقوقی و اخلاقی کسی اجازه سفر را از وی گرفته نمی‌تواند، از لحاظ ارتباط کارش با گشایش تاپی عدم اشتراک وی در این مراسم برای ساعاتی سوژه اول کاربران فیسبوکی شد. مخصوصا کاربران فیسبوکی هرات را به دو دسته تقسیم کرده بود؛ دستۀ اول کسانی که برای گشایش تاپی جشن و پایکوبی به راه انداخته و از آقای غنی ستایش می‌کردند. دستۀ دوم کسانی که از این کار آقای غنی به شدت عصبانی شده و علیه او می‌تاختند. این بحث سرانجام سرد شد، آقای عثمانی دو روز پس از مراسم گشایش تاپی رسما از این دستور رئیس جمهور پرده برداشت…
رئیس جمهور غنی در روز سوم و چهارم سفرش با اقشار و گروه‌های مختلفی دیدار کرد. اما جالب است بدانید که ازین دیدارها نیز راز‌های عجیبی به بیرون زد و حاشیه‌ساز شد.
آقای غنی در این دو روز با جوانان و فعالان جامعۀ مدنی، استادان دانشگاه، زنان، بزرگان و متنفذین، سکتور خصوصی، و شورای عالی توسعه شهری ولایت هرات و بزرگان ولایت های نیمروز و فراه دیدار کرد و نیز در برنامۀ «سند توزیع مالکیت» اشتراک نمود.
آقای غنی ابتدا در توزیع سند مالکیت اشتراک کرد. این برنامه آنچانی که انتظار میرفت تصادفی نبود. اینکه توزیع سند مالکیت چقدر می‌تواند بااهمیت باشد که رئیس جمهور در آن اشتراک می‌کند یک طرف، اما طرف دیگر؛ اشتراک بیش از هزار نفر در این برنامه که درصد اعظم آنان هیچ ارتباطی با موضوع برنامه نداشتند جالب بوده است. ظاهرا این افراد فقط برای کف زدن و تایید سخنان رئیس جمهور گرد آمده بودند/ گردآورده شده بودند.
رئیس جمهور در این برنامه جز اجتماعی نشان دادن خود و شوخی‌های بامزه و بی‌مزه هیچ سخن جالبی که در شأن شخصیت و مقام وی بود به زبان نیاورد. در حالیکه مردم هرات انتظار داشتند در هر نشست رئیس جمهور مشکلات این ولایت به بحث گرفته شود.
دیدار آقای غنی با جوانان و فعالان مدنی هرات نیز حاشیۀ دیگری را رقم زد؛ نوشته‌های فیسبوکی کاربران میرساند که در این نشست همه چیز ساخته شده و گزینشی بوده است و این فعالان مدنی و جوانان هرات به جای طرح مشکلات و پیشنهادات‌شان فقط از رئیس جمهور غنی تعریف و توصیف کرده‌اند. البته این کار عموم اشتراک کنندگان نبوده، این بحث در جایی جالب می‌شود یک شماری از این جوانان و فعالان مدنی اعتراض کرده‌اند که افرادی به نمایندگی از آنان سخنرانی کرده‌اند که اصلا معلوم نبوده از کدام آدرس وارد بحث شده و می‌خواهند در مورد چی چیزی صحبت کنند.
دیدار رئیس جمهور با استادان، دانشجویان و نمایندگان دانشگاه هرات که انتظار زیادی ازین دیدار میرفت نیز ظاهرا چیزی بیشتر از یک دیدار نمایشی و تعریف و تمجید از رئیس جمهور نبوده است. در این دیدار که انتظار میرفت روی نصب لوحۀ دانشگاه و فعال‌سازی دانشکدۀ «ادبیات شبانه» سخن گفته‌ شود و به این دو مشکل عمده رسیدگی صورت بگیرد، ظاهرا اصلا در آجندای بحث نبوده است. این دیدار پرسش دیگری را نیز خلق کرده که استادان دانشگاه و شماری از دانشجویان به اساس چه به ملاقات آقای غنی گزینش شده اند؟ در حالیکه اکثر دانشجویان و استادان ازین دیدار بی‌خبر بودند.
دیدار با زنان، بزرگان و متنفذین، سکتور خصوصی، و شورای عالی توسعه شهری هرات و بزرگان ولایت های نیمروز و فراه نیز محتوای جالب‌تر و فراتر ازین‌ها نداشته است. در همۀ این دیدارها جز تعریف و تمجید از رئیس جمهور آنهم توسط افراد گزینشی دیگر هیچ سخنی نرفته است.
در حالیکه همه خوش‌بین بودند که با سفر چهارروزۀ رئیس جمهور غنی، بحث‌های بنیادی‌تر و عملی‌تری در این ولایت مطرح می‌شود، اما اصلا چنین نبوده است. ظاهرا آقای غنی بیشتر از اینکه به دنبال شنیدن مشکلات هرات و هراتیان به این ولایت سفر کرده باشد، برای جلب حمایت افکار عمومی، چهارروز را در این ولایت سپری کرد.
تبلیغات بی‌پیشنه جهت جلب حمایت افکار عمومی و باشندگان هرات هدف اول آقای غنی گمان زده می‌شود. وی در روز مراسم با سخنرانی عامیانه و چرپ خودش دل باشندگان هرات را – که معمولا حوزه رأی سیاست‌مداران تاجیک بوده – بدست آورد. تیم همراه آقای غنی هم در همکاری با ادارۀ محلی هرات با تبلیغات گسترده و غیر مستقیم، جَو هرات را طوری ترتیب داده بودند که همگی گشایش کار عملی تاپی و بند سلما را مدیون آقای غنی باشند.
ظاهرا آقای غنی با تبلیغ ماهرانه و زیرکانه‌اش بخش عمده‌ای از حمایت‌ها را جلب و جذب کرد تا در انتخابات بعدی حساب ویژه‌ای بالای هرات باز کند.
– اکنون که چندروز از برگشت آقای غنی به کابل می‌گذرد، اما تنش‌های میان استادان دانشگاه، میان جوانان و میان فعالان مدنی این ولایت هم‌چنان در جریان است.

 

حمید فرهادی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *