بشیر قانت فرمانده وابسته به حزب اسلامی دوباره به ولایت تخار برگشت

بشیر قانت فرمانده مسلح وابسته به حزب اسلامی که ده ها مسلح غیر مسؤل را در ولسوالی چاه‌‌آب ولایت تخار زیر امرش دارد، پس از انبوهی از اتهامات که به کابل رفته بود در روزهای اخیر دوباره به ولسوالی چاه‌‌آب برگشته و شماری را لت و کوب کرده است.

این فرمانده محلی که به مواردی زیادی چون قتل، اختطاف، لت و کوب و حمله بر اماکن مقدس متهم است و حتی امر بازداشت وی از سوی دادستانی استیناف ولایت تخار به پولیس صادر شده است هنوز آزادانه گشت و گذار می‌‌کند.

نامه‌ای بخش “تحقیق عمومی جرایم” دادستانی استیناف ولایت که بتاریخ ۸ ماه عقرب سال ۱۳۹۶ به فرماندهی پولیس این ولایت ارسال شد بود، در آن آمده است: “آمر بشیر قانت یکی از فرماندهان جهادی، دو تن از سرگروپ هایش بنام‌های “غلام‌حسین و ملا” و دیگر افرادی که در قتل، مجروحیت و حمله بر اماکن مقدسه دخیل اند را بازداشت و تحت‌الحفظ به این اداره معرفی نمایید”.

پس از این همه یک قطعه‌‌ی نظامی به هدف سرکوب و خلع سلاح افراد مسلح آشوب گر به ولسوالی چاه‌‌آب اعزام شد و به گفته مقام های دولتی ولایت تخار مقداری از جنگ افزار نیز از نزد افراد جمع آوری گردید. همچنان کمیسیونی در این پیوند از مرکز کشورش تشکیل و غرض بررسی اتهامات وارده بر بشیر قانت و افرادش به ولایت تخار اعزام گردیدند که سر انجام توانستند که این فرمانده قدرت مند محلی را با انبوهی از اتهامات وارد شده به مرکز کشور انتقال دهند.

ظاهراً دیده می‌‌شود که نه امر دادستانی و نه هم کار کمیسیون نتیجه‌‌ی به همراه داشته و نه قطعات نظامی اعزام شده به ولسوالی چاه‌‌آب توانسته اند که از قدرت‌‌مندی آمر بشیر بکاهد.

وی با برگشتن دوباره اش به ولایت تخار شماری دوباره به شدت لت و کوب کرده و هنوز بر خودسری هایش ادامه می‌‌دهد.

مقام های محلی ولایت تخار با آنکه از نتایج کار کمیسیون جزییات واضح نمی‌‌دهند؛ اما می‌‌گویند که هنوز کار بالای پرونده آمر بشیر جریان دارد.

سنت الله تیمور سخنگوی والی تخار امروز (۲۴ دلو) به خبرگزاری خاورمیانه گفت، کار کمیسیون تشکیل شده در این باره ادامه دارد.

وی آمدن بشیر قانت را به ولایت تخار تایید می‌‌کند و می‌‌گوید که به زودی دوباره به کابل بر می‌‌گردد.

اما هیچ یک از مقام های محلی ولایت تخار در مورد لت و کوب افراد پس از آمدن وی به تخار، حاضر به گفتگو نگردیدند.

در این حال در رسانه های اجتماعی مظلومیت یک باشنده ولسوالی چاه‌‌آب که در حمله افراد بشیر قانت بالای نماز گذاران زخمی و سپس جان بان باخته است، به نشر رسیده است.

هوشمند فراوردی در صفحه فیسبک خود نگاشته است که خان جان در حمله وحشیانه بشیر قانت در ٢١ أسد ٩۶ بر مسجد جامع شهر چاه آب در حین ادای نماز جمعه با ٣۵ نمازگذار دیگر زخمی شده بود.

گلوله کلاشنیکوف جانیان بشیر، از پشت گردنش وارد و از قسمت پیش رویش خارج شده بود.

خان جان بعد از زخمی شدن، با دیگر زخمی های آن رویداد هولناک به شفاخانه مرکزی تالقان انتقال یافت؛ اما چون از داخل گردن خون ریزی شدید داشت، روز بعد به کابل انتقال اش دادند.

خان جان را در شفاخانه عاجل ابن سینای کابل بستری کرده بودند. به دیدارش رفتم. حالت زار و فقیرانه اش دل سنگ را به درد می آورد. خبر داشتم که حتا پول درمان و انتقال اش را به کابل نداشته است؛ ولی با وقار و سربلند و مستغنی معلوم می شد.

دقیق خبر داشتم که در خانه اش هیچ چیزی برای خوردن وجود ندارد. ده تن از اعضای خانواده اش به شمول مادر و خانم و فرزاندانش منتظر دست مزد ناچیز روزانه او بودند تا قوت لایموت کنند.

او کارگر عادی و انسان مظلوم و بی ضرر بود.

او در حین ادای نماز و بدون کوچکترین گناه زخمی شد و پس از تحمل شش ماه درد و خونریزی، شهید گردید، اما جانیانی که بدون هیچ دلیلی در روز جمعه مبارک بر نماز گذاران حمله کردند و حرمت نمازگذاران و خانه خدا را نکردند و ده ها انسان مظلوم را به خاک و خون کشانیدند، هنوز آزاد اند.”

پیش از این شماری از باشندگان ولسوالی چاه‌‌‌آب مقابل دروزاه مقام ولایت تخار گردهم آمده و از ظلم آمر بشیر قانت شکایت داشتند. آنان خواستار بازداشت و کیفر رسیدن وی و افرادش گردیدند که تا هنوز تحقق نیافته است.

این داستان غم انگیز تنها بر ماحول زندگی باشندگان ولسوالی چاه‌‌‌آب خاتمه نمی‌‌‌شود؛ در سراسر افغانستان نمونه های زیادی از این دست وجود دارند که با وجود کشتار های بی‌‌‌رحمانه و ظلم های فراوان هنوز عاملان آن آزادانه گشت و گذار دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *