راه دشوار برای صعود به مرحله نهایی جام ملت های آسیا

12969387_1155205721212013_879422178_nبا پایان رقابتهای مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ۲۷ تیم که از راهیابی به مرحله سوم بازماندند، از موقعیت خود در مسیر صعود به جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ امارات آگاه شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رقابتهای مشترک مقدماتی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ و مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چند روز پیش در هشت گروه در قاره کهن پایان یافت.

تیم ملی افغانستان در این بازیها در گروه پنجم قرار داشت که در پایان به حضور در مکان چهارم بسنده کرد.

در پایان این مرحله ۱۲ تیم ضمن حضور در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، به طور مستقیم به جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ نیز صعود کردند.

این تیم ها شامل عربستان، استرالیا، قطر، ایران، جاپان، تایلند، کوریای جنوبی و ازبکستان به عنوان تیم های نخست هشت گروه و تیم های عراق، سوریه، چین و امارات به عنوان بهترین تیم های دوم هستند.

در کنار این تیم ها، تیم های دوم باقیمانده، سوم و بهترین های چهارم با توجه به اینکه از حضور در مرحله بعد جام جهانی بازمانده اند، به مرحله دوم جام ملت های آسیا راه یافتند.

کوریای شمالی پس از باخت در برابر فیلیپین و همچنین اردن بدنبال شکست از استرالیا، در رده بندی بهترین تیم های دوم گروه ها پایین تر از چین ایستادند و به همین علت از صعود به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی بازماندند.

اردن و کره شمالی در کنار عمان و لبنان به مرحله نهایی مقدماتی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ راه یافتند.

تیم های سوم این مرحله و چهار تیم چهارم بهترین که تیم ملی افغانستان نیز شامل آنهاست، در مرحله بعدی به این چهار تیم در رقابتهای مقدماتی جام ملتهای آسیا ملحق می شوند.

چهار تیم چهارم دیگر که رده های پایین تر را داشتند، در کنار تیم های قعر گروه های خود باید در مسابقات پلی آف شرکت کنند.

به این ترتیب تیم های افغانستان، کوریای شمالی، اردن، عمان، لبنان، فلسطین، قرقیزستان، هانگ کانگ، ترکمنستان، سنگاپور، ویتنام، کویت، فیلیپین، گوام، میانمار و بحرین به مرحله نهایی مقدماتی جام ملت های آسیا راه یافته اند.

از سوی دیگر، تیم های تاجیکستان، چین تایپه، مالدیو، مالزیا، لائوس، هند، یمن، تیمور شرقی، بنگله دیش، کامبودیا و بوتان، تیم های راه یافته به مرحله پلی آف مقدماتی جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ هستند.

به این ترتیب، تیم ملی فوتبال افغانستان هرچند برای اولین بار به این مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا راه می یابد؛ اما راه دشواری برای صعود به مرحله نهایی دارد.

در این دوره که قرعه کشی آن در سال ۲۰۱۸ در مالزیا برگزار می شود، افغانستان احتمال همگروه شدن با کوریای شمالی، قرقیزستان، ترکمنستان، کویت، فیلیپین و بحرین را دارد که هر کدام از آنها از تجربه بالایی برخوردار بوده و چندین بار در جام ملت های آسیا قرار داشته اند.

به همین اساس، نیاز است تا برنامه های عملی برای حضوری درخشان در این مرحله نیاز است که باید از سوی فدراسیون فوتبال کشور روی دست گرفته شود.

و اینکه نباید تنها به حضور در این مرحله برای اولین بار در تاریخ افتخار شده و تمام مسایل تحت الشعاع این امر قرار گیرد.

Author

About Author