تلاش برای توانمندسازی زنان در افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان می گوید که تمام اراکین حکومت وحدت ملی مصمم هستند که در مشارکت زنان افغانستان یک تغییر بنیادی کیفی به وجود آید و زنان در تمام ساحات زندگی سهم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ایالات متحده امریکا ۲۱۶ میلیون دالر را از طریق USAID برای توانمند سازی زنان در افغانستان کمک کرده است.

آقای غنی در مراسم افتتاحیه برنامه توانمند سازی زنان افغان، در کابل خاطرنشان کرد که “تجربه ثابت کرده که وقتی که  روی یک دختر سرمایه گذاری صورت می گیرد، پنج نسل تغییر میکند و سرمایه گذاری روی یک پسر، تنها یک نسل تغییر میکند.

وی افزود: برنامه های را که حکومت وحدت ملی افغانستان توانمندسازی زنان افغان روی دست دارد، نوآوری و بدعت نیست بلکه ریشه عمیق بر فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی دارد.

رئیس جمهورغنی،  روی تقویت رهبری و مدیریت زنان، مشارکت یک زن در بین پنج عضو دادگاه عالی کشور(ستره محکمه)، حضور زنان در دفاترمختلف حکومتی و نقش زنان در اقتصاد کشور تاکیدکرد و این چهار موضوع را از مهم ترین کار های حکومت وحدت ملی در افغانستان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد که از کمک های ایالات متحده امریکا و سایر کشورها در ایجاد اولین دانشگاه زنان که از طرف خانم ها اداره شود، در افغانستان استفاده خواهد شد.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین روی ایجاد یک انستیتوت که بتواند به صورت ضربتی بالای تقویه مدیریت و بلند بردن ظرفیت زنان در افغانستان کار کند، تاکید نمود.

او گفت: دوره های آموزشی سه روزه و چهار روزه برای تقویت زنان در افغانستان نتیجه ندارد و باید اعضای پارلمان افغانستان برنامه های تبادل نظر را میان زنان افغان و سه کشور اسلامی، ترکیه، مالیزیا و اندونیزیا فراهم کنند.

همچنین رئیس جمهورغنی از امریکا خواست که چهل مارکیت عمده امریکایی را با زنان افغان ارتباط بدهد تا صنایع دستی “پیداوار” زنان افغان در امریکا فروخته شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *