گورهای دسته‌جمعی، یادگار فاجعه در میرزاولنگ

نیروهای امنیتی پس از ۱۱ روز روستای میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل را بگونه کامل از وجود طالبان مسلح و گروه تروریستی داعش به کنترول خود درآورده و از این روستا اجساد تیرباران و سربریده شده افراد ملکی را از ۳ گور دسته‌جمعی بیرون کشیدند.

هرچند طالبان مسلح دست داشتن‌شان را در کشتار افراد ملکی رد کرده‌اند؛ اما به تازه‌گی گروه تروریستی داعش پذیرفته است که ۵۲ باشنده منطقه میرزاولنگ از سوی آنان به قتل رسیده است.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل، چشم‌دیدش را از صحنه بیرون کشیدن اجساد قربانیان ملکی را در صفحه فیسبوکش چنین بیان داشته است :«زمانی که با اولین گور دسته‌جمعی سر خوردم، ۲۳ جسد از افراد ملکی را دیدم که در میان‌شان سه کودک نیز وجود داشت، همه را در یک مکان ابتدا سربریده و بعداً به داخل جَر پرتاپ کرده بودند.»

به گفته وی، همه اجساد را بو گرفته بود، سرهای تعداد زیادشان از تن جدا شده بود و در حین جمع‌آوری اجساد، وارثین شهدا غوغا برپا کردند. «یکی پدر می‌گفت، یکی پسر می‌گفت و یکی برادر.»

امانی فاجعه قتل‌عام مردمان ملکی در میرزاولنگ را درد آور و بدور از تصورات انسانی دانسته و می‌گوید که بیرون کشیدن اجساد از گورهای دسته‌جمعی محشری از فریاد و ناله‌های وارثین قربانیان را به دنبال داشت.

سخنگوی والی سرپل افزود :«شناسایی جسدها برای وارثین‌شان بسیار کار سخت و دشوار بود؛ آنها به ناچاری یکی را از روی انگشتر دست، یکی را از روی بوت، یکی را از روی لباس و یکی را از روی دستار سر شناسایی کردند.»

به نقل از سخنگوی والی سرپل؛ تا کنون اجساد ۴۲ که در ۳ مکان بگونه دسته‌جمعی دفن شده بودند به همکاری نیروهای امنیتی از سوی وارثین قربانیان بیرون کشیده و احتمال می‌رود که هنوز شماری از اجساد کشته شده‌ها در زیر خاک باقی‌مانده باشد.

شمال افغانستان در این اواخر به شدت بطرف نا امن شدن می‌رود و گروه‌های مخالف مسلح دولت در بیشتر ولایت‌های این حوزه در تلاش گسترش ساحه نفوذشان استند و این امر باشنده‌گان این ولایت‌ها را نگران آینده‌شان ساخته و با شنیدن حادثه قتل عام اسفبار میرزاولنگ بر نگرانی‌های‌شان افزوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *