گرامیداشت از سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کابل

مزاری ۲۲سمینار علمی تحقیقی یک روزه ای به مناسبت گرامیداشت از بیست و هفتمین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) از سوی دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این سمینار امروز پنجشنبه (۱۳ جوزا) با حضور علما، شخصیت های برجسته سیاسی، فرهنگی، دانشگاهیان، متفذین مردمی و جوانان برگزار شد.

حجت اسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس عمومی مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در باره شخصیت حضرت امام خمینی (ره) صحبت کرد و گفت که امام با آینده نگری که داشت، هرچه می گفت به وقوع می پیوست و این یکی از شاخصه های بزرگ این رهبر فرزانه بود.

به گفته رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان، درک اوضاع زمان و آینده نگری، یکی ویژگیهای یک رهبر واقعی می باشد، افزود:، مردم وقتی پای صحبت های امام می نشستند و گوش فرا میدادند، بعد از مدتی می دیدند که گفته های امام واقعیت عینی پیدا می کرد.

به باور این کارشناس دینی، یک چنین شخصیتی با یک چنین طرز تفکر که تسلیم محض خداوند بود، می تواند به آن هدف واقعی کسب رضایت خداوند است می رسد.

حسینی مزاری در ادامه افزود که رهبری امام بیشتر از آنکه رنگ دنیای و مادی داشته باشد، رنگ خدایی داشت، او دنیا را ابزاری برای رسیدن به هدف واقعی میدانست.

آقای مزاری گفت: امام خمینی در طول مبارزه سیاسی از عناصر مادی و زمامداران ستمگر هر گز نمی ترسید و همواره توجهش جلب رضایت خداوند بود و این درس را از امام باید آموخت که از دنیا و آنچه در او است، باید به عنوان نردبان برای رسیدن به خدا استفاده کرد.

حسینی مزاری همچنان گفت: هر کس در راه امام خمینی قدم بردارد، امروز آقا است و در حقیقت به سوی یک زندگی پر از سعادت گام بر میدارد.

اقای مزاری با اشاره به وضعیت موجود در افغنستان گفت: کسانیکه که ادعای رهبری این خاک را دارد باید اندیشه و تفکر امام خمینی را مورد باز خوانی و واکاوی قرار دهد.

در شرایطی که دنیای کفر در رأس آن امریکا با تمام قدرت در برابر دنیای اسلام قرار گرفته است، الگوگیری از ارشادات امام یک یک ضرورت است.

همچنین «مولوی عبادالله نخبه»؛ استاد دانشگاه نیز در این سمینار در باره شخصیت امام خمینی صحبت کرد و افزود که امام خمینی کمال انسانی را که عبارت از خداشناسی و خودشناسی است در خود جمع کرده بود، به همین دلیل در کارهای خود همواره موفق بود.

به گفته او، امام خمینی با عملکرد خود در حقیقت آن بخش انسانی را که متروک شده بود زنده کرد و مردم را به سوی خداشناسی و خود شناسی دعوت کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، امام خمینی شخصیتی بود که هیچگاه حاضر نشد خدا و دین را با مظاهر دنیایی معامله کند.

به گفته عبادالله، امام خمینی در راه وحدت واقعی مسلمانان گامهای بلندی را برداشت زیرا رفتار و تعامل او با آحاد ملت های مسلمان به خصوص مهاجرین افغانستان در دوران زمامداری خویش، نمونه ای از وحدت واقعی مسلمین را به نمایش گذاشت.

او شعار اینکه اسلام و دنیای مسلمانان مرز ندارد، تمام محدودیت های بشری را برداشت و روزنه جدید را به روی مسلمانان دربدر و مظلوم گشود.

عبادالله با بیان اینکه بعد از پیامبران و اولیای خدا، هیچ یکی از رهبران دینی به اندازه امام خمینی (ره) در اسلام خدمت نکرده است افزود: یگانه رمز موفقیت امام در عرصه های مختلف اجتماعی- سیاسی این بود که او اول در خود تغییرایجاد کرد و بعد دست به اصلاح جامعه زد و این روشی بود که امام عملاَ به کار بست.

به باور وی ما مردم افغانستان نیز تا زمانی که خود را اصلاح نسازیم، نمیتوانیم جامعه را اصلاح کنیم.

عبادالله تصریح کرد، اکثر رهبران امروزی که ادعای های بزرگی نیز دارند، هر لحظه خدا را به خرما می فروشند.

از طرفی هم «رضا ملکی رایزن» فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل با اشاره به شخصیت ایمانی و سیاسی امام خمینی گفت: امام خمینی نظامی را در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد که امروز توانمندترین کشور اسلامی در منطقه محسوب می شود.

به گفته این کارشناس فرهنگی، مکتب امام، خصوصیاتی از مکتب اهلبیت را در خود داشت و به همین دلیل به موفقیت دست یافت.

به گفته او، امام عصاره همه خوبان پیش از خود بود و منظومه های فکری او تغییرات چشم گیری در جهان اسلام ایجاد کرد.

رایزن فرهنگی ایران علاوه کرد، اولین منظومه فکری امام توحید و یگانگی خدا بود و تمام کارهایش نیز خدا محورانه و متکی به او بود. او در عین زمان مسایل مورد نیاز جامعه را بازگو می کرد و مبارزه با استبداد و استعمار سر لوحه کاریش بود.

به باور ملکی، حمایت از مسلمانان به خصوص مردم مظلوم افغانستان و فلسطین از دیگر منظومه های فکری امام بود که همواره بر آن تاکید می کرد.

او تصریح کرد، وحدت طلبی از دیگر منظومه های فکری امام به شمار می رفت که همواره می گفت: رمز نابودی مسلمانان اختلاف کلمه و رمز پیروزی وحدت کلمه است.

درهمین حال «مولوی امین گل استاد دانشگاه کابل»، گفت: امام خمینی همچون ابراهیم حرکت هایش را برنامه ریزی کرد و رنگ توحید را به آن داد.

به گفته این عالم دین، امام خمینی از ابراهیم درس آموخت و مواصفات پیامبر اکرم را در خود جمع کرده بود. او نقش ابراهیم را در مبارزه با با طاغوت و فرعونیان و نمرودیان زمان خود بازی کرد.

مولوی امین گل، افزود، امام خمینی، انقلاب را درحالی برنامه ریزی کرد که ظلم و ستم شاه، مردم ایران را به ستوه آورده بود و توانست با پشت کار و مقاومت صبر تغییر عمده در جهان اسلام ایجاد کند.

او تصریح کرد، امام خمینی درحالی پرچم حریت و آزادی را برافراشت که دنیای غرب و غرب زدگان، دین را از سیاست جدا می دانستند و با تبلیغات زهرآگین جهان اسلام را به یاس و ناامیدی کشانده بود.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر بلال استاد حوزه علمیه مدرسه امام امیرالمومنین، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی فطری استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای علمای سرتاسری افغانستان و سید حسن حسینی مسئول دفتر خبرگزاری صدای افغان آوا در کابل از دیگر سخنرانان این مراسم بودتد.

Author

About Author