کوکنار فراه؛ تأمین کننده منابع مالی طالبان

ولایت فراه از جمله ولایات مرزی با ایران و ناامن در غرب افغانستان است که همواره شاهد قدرت‎نمایی طالبان مسلح است و هر از گاهی حتی تا مرز سقوط تهدید شده است.

طالبان مسلح در فراه به تهدید دولت اکتفا نکرده و قدم‎های فراتر گذاشته و مردم این ولایت را در ساحات تحت کنترول خویش، به کشت کوکنار مجبور نموده و از این طریق نیاز مالی خویش را مرفوع می‎سازند تا با یک راه پر درآمد و آسان، نیاز مالی طالبان مسلح را برای حضور دوام‌دار و توان مقابله با دولت را تضمین می‎نماید.

برخی از ولسوالی‎های ولایت فراه همواره شاهد حضور طالبان مسلح می‌باشد و دولت هیچ‎گونه کنترولی بر آن ندارد و این امر نگرانی شهروندان این ولایت را به دنبال داشته است.

محمد عمر یک تن از شهروندان فراه به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«اگر دولت دست به اقدام جدی در برابر طالبان مسلح نزند و نیاز مردم را در بخش آب مرفوع نسازد، شاید بیشتر شهروندان بخاطر کم‌آبی و سایر مشکلات، به کشت کوکنار رو بیاورند.»

به گفته وی، طالبان مسلح نیز مردم مناطق تحت کنترول‌شان را به اجبار به کشت کوکنار دعوت کرده و خودشان حاصل آن را خریداری و به فروش می رسانند.

اما ناصر مهری، سخنگوی والی فراه، به خاورمیانه گفت :«کشت کوکنار در این ولایت نسبت به دو سال قبل ۲۷ درصد کاهش یافته؛ اما در ساحات که تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارد، مردم به اجبار وادار به کشت مواد مخدر می شوند.»

وی اظهار داشت که این اقدام طالبان مسلح بیشتر در ولسوالی‌های بکوا، خاک سفید و بالابلوک صورت می‌گیرد و حضور طالبان مسلح و ناامنی مهم‎ترین عامل آن است.

مهری افزود که کم‌آبی از مهم‌ترین مشکل بر سر راه زراعت فراه است و به حاصلات خسارت وارد کرده است، چون مردم فراه زراعت‌پیشه هستند و در حدود هشتاد درصدشان به زراعت مصروف هستند.

سخنگوی والی فراه به نقش علما برای کاهش کشت کوکنار اشاره کرده و گفت با همکاری اداره حج و اوقاف و علمای کرام، برنامه‌های مختلف تبلیغاتی، راه‌اندازی می شود تا کشت کوکنار کاهش یابد.

در همین حال جمیله امینی، رئیس شورای ولایتی فراه در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت :«کشت کوکنار در این ولایت افزایش نداشته است و در ساحات ناامن و تحت نفوذ طالبان مسلح، مردم مجبور به کشت کوکنار می‌شوند.»

وی عامل دیگر کشت کوکنار را کم‌آبی عنوان کرد که دهقانان از محصولات زراعتی‌شان، بخاطر کم‌آبی حاصل خوب نگرفتند و به کشت کوکنار رو میاورند.

بانو امینی گفت که به اداره محلی پیشنهاد داده شده تا بخاطر حمایت از دهقانان، محصولات آنان را با قیمت بالا خریداری کرده و با قیمت پایین دوباره برای مردم عرضه نماید تا مردم به کشت حلال روبیاورند.

رئیس شورای ولایتی فراه، زعفران را بهترین بدیل برای کوکنار معرفی کرد که نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت.

این در حالی ‌است که کشت کوکنار در ولایات مختلف به خاطر نا امنی و حضور طالبان مسلح صورت می‌گیرد و افغانستان بزرگترین تولید کننده کوکنار در دنیا محسوب می‌شود.

روح‌الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *