چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در ایران برگزار می شود

چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی با دو شعار هیات حسینی، دانشگاه معرفت دینی و اجتماعی و فرهنگ حسینی، عصاره ادیان آسمانی از ۶ الی ۹ میزان در ولایت هرمزگان ایران برگزار می گردد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست خبری چهاردهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.

علی فروغی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و رئیس اجلاس چهاردهم با اشاره به اثرگذاری نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: لازم است امسال اجلاس چهاردهم را متفاوت و با قوت بیشتر برگزار کنیم و گام نوعی در این اجلاس محسوب می‌‌شود.

فروغی ضمن بیان پیشینه‌ای از اجلاس‌های قبلی گفت: پس از ۶ دوره برگزاری اجلاس در تهران و قوام‌ یافتن آن اجلاس‌های استانی را از زنجان پایتخت شور و شعور حسینی آغاز کردیم تا امسال که نوبت به استان هرمزگان رسیده است.

وی افزود: به سنن بومی و محلی هر استان که رفته‌ایم توجه خاصی داریم و امسال هرمزگان از این لحاظ دست پری دارد. به عنوان نمونه امسال پیرغلامی را داریم که ۱۲۳ سال سن دارد و قریب یک قرن است که برای سیدالشهدا(ع) پیرغلامی می‌کند.

فروغی تاکید کرد: حدود ۶۵۰ میهمان از داخل و خارج کشور (شامل ۱۹ مهمان از کشورهای مختلف از جمله افغانستان) در اجلاس چهاردهم حضور دارند ضمن اینکه یکی از اتفاقات ویژه امسال تجلیل از مادحین اهل تسنن است و ان‌شاءالله ندای وحدت از چهاردهمین تجلیل از پیرغلامان حسینی شنیده خواهد شد.

رئیس چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی گفت: این اجلاس یک کار ملی و همه دستگاه‌ها در استان و سطح کشور در آن دخیل هستند ضمن اینکه رنگ و بوی مردمی در این اجلاس همیشه بارز بوده است. امسال با توجه به شرایط منطقه منتظر اتفاقات شنیده نشده از دنیای اسلام باشیم و با حضور شیعه و سنی پاسخ محکمی به شجره خبیثه سعودی‌ها خواهیم داد. بر همین اساس تاکید ما در اجلاس چهاردهم روی وحدت است و از فعالان مقاومت متناسب با خادمان اهل بیت تجلیل خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: برای سال آینده سه استان خراسان رضوی، اصفهان و لرستان درخواست میزبانی دارند که در حال بررسی این پیشنهادها هستیم.

img_3465

بهروز اکرمی معاون والی هرمزگان و دبیر استانی اجلاس در این نشست گفت:به دنبال ثبت ملی دو اثر «سینه‌زنی نشسته» و «علم گردانی» هستیم تا در اجلاس رونمایی شود. سال گذشته نیز مراسم سنگ‌زنی ویژه محرم را به ثبت ملی رساندیم. تمبر یادبود اجلاس نیز قبل از برگزاری آن ابطال خواهد شد.

معاون والی هرمزگان تاکید کرد: در ولایت ما شیعیان و اهل تسنن در کنار هم مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می‌کنند و برادران سنی نیز مانند شیعیان غذای نذری پخش می‌کنند. اجلاس چهاردهم پیامی به دشمنان ایران و وحدت شیعه و سنی است.

مهدی دهقان نیری، دبیر چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی نیز در بخشی از این نشست گفت:با توجه به شعار امسال و همچنین منویات رهبری معظم درباره مداحی، دو هدف یا دو شعار را در نظر گرفتیم: «هیآت حسینی، دانشگاه معرفت دینی و اجتماعی» و «فرهنگ حسینی، عصاره ادیان آسمانی». بر این اساس، ۱۱ نفر از ۳۵ مهمان خارجی اجلاس را رهبران ادیان نظیر اسقف‌ها، خاخام‌ها، موبدان و … تشکیل می‌دهند.

دهقان نیری با تشریح برنامه‌های اجلاس گفت : پیرغلامان صبح روز هفتم مهر به بندرعباس می‌رسند و مورد استقبال ویژه قرار می‌گیرند و شاید بتوانیم بهترین بخش اجلاس را از همین مراسم استقبال بدانیم. مراسم غبارروبی از حرم امامزاده سید مظفر(ع) نیز در کنار مراسم غبارروبی انجام می‌شود. افتتاحیه عصر همان روز در سالن شهید آوینی برگزار می‌شود.

دبیر چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی درباره جزئیات مراسم افتتاحیه گفت: رونمایی از ارکستر سمفونیک «کاروان عشق» و رونمایی ۱۰ اثر برگزیده مسابقه مستند پیرغلامان ( شامل ۱۱۰ اثر رادیویی و تلویزیونی) را در دستور کار داریم. می‌خواهیم سنت عباگذاری مداحان هنگام مداحی را ترویج کنیم، از این رو ۵ مداح جوان و مشهور کشور از جمله مهدی سلحشور و میثم مطیعی سنت عباگذاری را به صورت نمادین در اجلاس انجام می‌دهند و از آن پس هنگام مداحی همواره عبا برتن خواهند داشت.

وی افزود : در روز پایانی اجلاس، مرامنامه مداحان قرائت می‌شود. انیمیشن سینمایی «نامور» ویژه عاشورا نیز رونمایی می‌شود و بلافاصله در ایام محرم و صفر در سراسر کشور روی پرده می‌رود. ۱۶ پیرغلام داخلی با متوسط سن ۸۲ سال و ۱۵ مداح و کارشناس خارجی تجلیل می‌شوند. همچنین از زحمات مرحوم سبزواری نیز تجلیل به عمل می‌آید. از شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین تجلیل به عمل خواهد آمد که نماینده ایشان شیخ عبدالله دقاق در اجلاس حضور دارند. جمعا از ۶۰ مداح، پیرغلام و خادم حسینی تجلیل به عمل خوا هد آمد.
در پایان این نشست از پوستر چهاردهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی نیز رونمایی شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *