پاتک سالاری در فاریاب دوباره آغاز شد

ولسوالی های گرزیوان و بلچراغ از ولسوالی های است که درین اواخر در مسیر آن تفنگداران زورمندان «پاتک» ساخته اند و از مسافرانی که ازین مسیر می گذرند باج می گیرند.

مقام های محلی درین ولسوالی ها می گویند، نسبت اخاذی های هنگفت درین مسیر از مسافران و اموال وارداتی به بازار این ولسوالی ها، قیمت های مواد اولیه در بازار ها دو برابر افزایش یافته است.

حاجی عبدالرزاق کاکر ولسوال گرزیوان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، از شهر میمنه الی بازار ولسوالی گرزیوان در ۱۱ نقطه تفنگداران غیر مسؤل «پاتک» ایجاد کرده اند و از هر موتر مسافربری در هر پاتک از ۳۰۰ الی ۵۰۰ افغانی و از هر موتر باربری از ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ افغانی و بیشتر از آن باج می گیرند.

ولسوال گرزیوان می گوید، این تفنگداران غیر مسؤل ظلم زیادی در حق مردم روا می دارند و بخاطر جلوگیری آنان چندین بار به مقام های بالایی در فاریاب و مرکز کشور آگاهی داده اند که تا کنون اقدامات عملی صورت نگرفته است.

همچنان آقای کاکر می گوید بر علاوه اخاذی در مسیر راه این ولسوالی، قوماندان های محلی تا سرحد ۲ ملیون افغانی و یا بیشتر از آن در هر باری از مردم باج می گیرند.

وی می گوید، قوماندان نقیب یکی از قوماندان های زورمند درین ولسوالی در روزهای اخیر تنها از سه قریه ۲۵ لک افغانی جمع آوری کرده است و مردم نیز از ترس جان شان این مقدار را پرداخته اند.

در عین حال شورای ولایتی فاریاب نیز باجگیری را در مسیر راه این ولسوالی ها تایید می کند و می گویند، اگر جلوی این افراد زورمند گرفته نشود مردم نسبت به حکومت بدبین می شوند و فاصله ها بیشتر می گردد.

صبغت الله سیلاب عضوی شورای ولایتی فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه گفت، اخاذی ها از سوی تفنگداران زورمند درین مسیر مردم را به ستوه آورده است.

به گفته وی باج گیری از موتر ها درین مسیر باعث شده است که قیمت مواد واردتی درین ولسوالی فی سیر ۲۵ افغانی بلند رفته است و همچنان کرایه موتر های مسافربری بری نیز دو برابر بلند شده است.

وی می گوید، عدم توانایی حکومت محلی در مقابل این زورمندان باعث گردیده است که آنان روز به روز تقویه شوند و به ظلم شان بالای مردم بیافزایند.

اما مقام های امنیتی در فاریاب از توانایی های شان در مقابل هر زورمندی سخن می گویند.

کریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب به خبرگزاری خاورمیانه، از ایجاد پاتک ها در مسیر راه ولسوالی های بلچراغ و گرزیوان اظهار بی خبری کرده گفت، تا کنون شکایتی به آنان درین مورد نرسیده است.

اما در مورد باج گیری از سوی نقیب قوماندان گفت که مردم خود بخاطر تآمین امنیت شان چندین پوسته را افراز کرده اند و به خواست خودشان برای افرادیکه درین پوسته ها جابجا گردیده است یک مقدار پول جمع آوری کرده اند.

سخنگوی پولیس فاریاب می گوید، در هر شرایطی نیروهای امنیتی توانایی آن را دارند که جلوی خود سری ها افراد مسلح زورمند را بگیرند.

در عین حال خواستیم دیدگاه والی فاریاب را درین زمینه داشته باشیم مؤفق نگردیدیم.

افراد مسلح غیر مسؤل درکنار مخالفین مسلح دولت در شمال کشور، همواره مشکل آفرین بوده و پای این افراد در بسیاری از جرایم جنایی  دخیل دانسته شده است.

حکومت افغانستان با آنکه بیشتر این افراد را تحت عنوان خیزش مردمی بخاطر مقابله با مخالفین مسلح دولت بسیج کرده اند؛ اما با آنهم این افراد در اکثر موارد دست به خودسری ها می زنند.

محراب الدین ابراهیمی

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *