هفت موافقتنامه میان افغانستان و ترکمنستان امضا شد

مقامات دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ترکمنستان هفت موافقت‌نامۀ همکاری را در حضورداشت رؤسای جمهور دو کشور در ترکمنستان امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در راس یک هیات عالیرتبه دولتی عازم ترکمنستان شده است.

رئیس‌جمهورغنی و قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهوری ترکمنستان در دیدار دوجانبه پیرامون گسترش روابط دوکشور و همکاری‌های اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس‌جمهور ترکمنستان از رئیس‌جمهورغنی به‌خاطر قبول دعوت رسمی و سفر به ترکمنستان تشکر کرد و این سفر را برای تقویت مزید روابط میان دو کشور و گسترش همکاری‌های اقتصادی، موثر دانست.

وی افزود که ترکمنستان با افغانستان چندین سند همکاری را در زمینۀ انتقال انرژی گاز و در بخش ترانزیت امضا نموده و در این خصوص کارهای مقدماتی آغاز گردیده‌است. رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت که ما انرژی برق را به افغانستان و از طریق آن کشور به کشورهای دیگر صادر خواهیم کرد.

بردی محمدوف علاوه کرد که صادرات انرژی برق و همکاری‌های اقتصادی ضمن این‌که تقویت روابط افغانستان و ترکمنستان و ایجاد اشتغال را دربرخواهد داشت، باعث رشد و توسعه اقتصادی دو کشور نیز می‌گردد.

وی تصریح کرد که کشورش در کنار همکاری‌های اقتصادی با افغانستان، عرصۀ همکاری را در بخش‌های فرهنگی و بشری نیز با آن کشور افزایش خواهد داد، زیرا ترکمنستان و افغانستان؛ تاریخ، کلتور و ارزش‌های هنری مشترک دارند.

رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت که کشورش برای پذیرش و آموزش محصلین افغان در بخش‌های مختلف ظرفیت کافی دارد و دراین زمینه همکاری‌های خود را با افغانستان دوام‌دار حفظ خواهد کرد.

در این دیدار، رئیس‌جمهور ترکمنستان از رئیس‌جمهور کشور به‌خاطر اشتراک در مسابقات رزمی آسیایی دعوت نمود و اظهار امیدواری کرد که این سفر نتایج قابل ملاحظۀ را در عرصۀ همکاری‌ها میان دوکشور رقم زند.

محمدوف خاطرنشان کرد که روابط ما به سطح بالای تأمین گردیده و این مناسبات هم‌چنان گسترش و تقویت خواهد یافت. وی بیان‌داشت که مبارزه با تروریزم، افراطیت، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته ضرورت به‌همکاری مشترک کشورها دارد و در این بخش، ما و سازمان‌های معتبر بین‌المللی نظر هماهنگ داریم.

قربانقلی بردی محمدوف اضافه کرد که افغانستان و ترکمنستان ضمن روابط دوجانبه، با کشورهای منطقه نیز مناسبات نیک دارند و ما طرحی برای همکاری مزید کشورهای منطقه داریم که برای رشد و توسعه اقتصادی و آینده روشن این کشورها موثر خواهد بود.

همچنین رئیس جمهورغنی از همکاری‌های ترکمنستان در عرصه‌های مختلف با افغانستان تشکر نمود.

وی گفت که سیاست مثبت بی‌طرفی ترکمنستان برای کشورهای منطقه و دنیا یک مثال است و از همین جهت، افغانستان و ترکمنستان باهم دوستان نیک می‌باشند.

رئیس‌جمهور کشورمان گفت که دنیا هر روز شاهد این سیاست ترکمنستان است و افغانستان و ترکمنستان براساس ارزش‌های مشترک تاریخی، روابط و مناسبات دوستانه دارند.
آقای غنی از رئیس‌جمهور ترکمنستان که برای افتتاح خط آهن اتامراد- آقینه به افغانستان سفر کرده بود، تشکر کرده ابراز امیداوری نمود که به‌زودی خط آهن تورغندی – ترکمنستان نیز افتتاح گردد.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی، میزبانی از “کنفرانس بین‌المللی ترانسپورت پایدار” را توسط ترکمنستان که سال قبل در عشق‌آباد برگزار گردید، یک گام اساسی جهت تقویت ترانزیت دانسته افزود که همکاری‌های ما در زمینۀ انتقال انرژی هر روز افزایش می‌یابد، زیرا انرژی برق برای زیربنا، زیربنا را می‌سازد.

رئیس‌جمهورغنی تصریح کرد که با انتقال انرژی از آسیای مرکزی از مسیر افغانستان به آسیای جنوبی، آسیا دگرگون خواهد شد و این تنها یک ارتباط نه، بلکه دهلیز مواصلاتی است که باعث می‌گردد تا ترکمنستان و افغانستان به کشورهای آسیایی و اروپایی به شکل اساسی وصل گردد.

در پایان این دیدار هفت موافقت‌نامۀ همکاری در بخش‌های علمی و تحصیلی میان پوهنتون‌های دولتی جوزجان افغانستان و مخدومقلی ترکمنستان، وزارت‌های خارجۀ دوکشور، وزارت های انرژی و آب دو کشور، صنعت قالین، ترانسپورت جاده‌یی بین‌المللی، مکان عبور خط آهن بین‌المللی میان سرحد دولتی افغانستان و ترکمنستان و همکاری در سازمان‌دهی اماکن خط آهن آقینه-امام نظر؛ در سرحد دولتی افغانستان و ترکمنستان، از سوی مقامات دوکشور به امضا رسید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *