هشدار سازمان ملل در مورد قحطی یمن

245برنامه جهانی غذای سازمان ملل درباره بروز قطحی در یمن در نتیجه جنگ این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ارثارین کازین مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا اخیرا درباره کمبود مواد غذایی، آب سالم و سوخت در یمن هشدار داده و از تبعات این شرایط به عنوان توفانی تمام عیار برای ساکنان این کشور فقیر عربی یاد کرده است.

بر اساس اعلام این نهاد سازمان ملل، در حدود ۱۳ میلیون نفر از شهروندان یمنی نیازمند کمک فوری هستند. برنامه جهانی غذا همچنین هشدار داد که در صورت نرسیدن مواد غذایی به یمن، آسیبی جبران ناپذیر به شهروندان این کشور وارد خواهد شد. طبق آمار این نهاد در حال حاضر ۱ میلیون و۲۰۰ هزار کودک یمنی با سوء تغذیه دست به گریبان هستند.

کازین که اخیرا از یمن بازدید کرده است، همچنین از نبود دسترسی گروه ها و سازمان های امدادی به مناطق مختلف این کشور به دلیل درگیری خبر داد.

برنامه جهانی غذا همچنین طی پژوهشی جدید درباره امنیت غذایی در یمن اعلام کرد که این کشور عربی تا بروز قحطی فقط یک گام فاصله دارد.

بر اساس این پژوهش، ۲۰ درصد خانوارهای یمنی با کمبود شدید غذا مواجهند و ۳۰ درصد آن ها دچار سوء تغذیه حاد هستند. این پژوهش همچنین تصریح می کند که از هر ۱۰ هزار یمنی، روزانه دست کم دو نفر جان خود را از دست می دهند.

استیون اوبرین مسوول هماهنگی های بشردوستانه سازمان ملل نیز که اخیر از یمن دیدن کرده است وضعیت وخیم انسانی در این کشور را ورای درک بشری توصیف کرد.

وی همچنین بمباران بندر حدیده توسط عربستان را به شدت محکوم و آن را ناقض قوانین بین المللی دانست.

به هنگام حمله اخیر عربستان و هم پیمانانش به بندر حدیده یمن، یک فروند کشتی کمک رسان متعلق به برنامه جهانی غذا در این بندر پهلو گرفته بود.

سازمان ملل بحران انسانی در یمن را در بالاترین سطح و همتراز بحران سودان جنوبی، سوریه و عراق اعلام کرده است.

 

Author

About Author