نگرانی پایتخت‌نشینان از راه‌بندی‌های طولانی و بی‌مورد

مردم کابل در روزهای اخیر با راه‌بندی‌های طولانی و بی‌مورد در مرکز شهر روبرو بوده و از این ناحیه با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

بعد از حملات انتحاری و خونین در ماه گذشته که در سه یا چهار شبانه‌روز بیش از ۱۰۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشت، جنبش رستاخیز برای تغییر دست به برافراشتن خیمه در برخی از مناطق کابل زد که این امر در روزهای ماه مبارک رمضان، راه‌بندی‌های زیادی را به همراه داشت.

این تنها جنبش رستاخیز نبود؛ بلکه دولت و گارنیزیون کابل نیز با استفاده از موترهای نظامی کلان، مسیرهای مرکزی شهر را به روی تردد مردم بسته و راه‌های محدودی را برای پایتخت‌نشینان باقی گذاشت تا این راه‌ها نیز با ترافیک عمده‌ای همراه باشد.

هرچند بعد از چند روز خیمه‌ها برداشته شده و موترهای نظامی نیز راه را برای مردم باز کردند؛ اما بعد از ماه مبارک رمضان و بعد از اعلام شهرداری کابل مبنی بر برداشتن تمام دیوارهای کانکریتی و موانع بر سر راه‌های عام، این روند دستاورد چشم‌گیری نداشته و در روزهای اخیر اکثر راه‌های وزیر محمد اکبر خان توسط دیوارهای کانکریتی بسته شده است.

این روند در برخی از مناطق دیگر شهر نیز دیده می‌شود و باعث راه‌بندی‌های طولانی و مداوم در سطح شهر شده است.

مردم برای انتقال از یک قسمت شهر به قسمت دیگر، باید ساعت‌ها انتظار بکشند؛ در حالی که اگر راه‌ها باز باشند، این مشکل خیلی کمتر از شرایط فعلی خواهد بود.

هرچند شماری از نیروهای امنیتی می‌گویند که این اقدام برای تامین امنیت روی دست گرفته شده است؛ اما باید گفت که امنیت با گذاشتن سنگ و مسدود کردن راه‌های عام و ایجاد مشکل برای ملت تامین نمی‌شود و نیاز به اقداماتی بهتر و کاراتر دارد.

این امر فاصله بین مردم و دولت را افزایش می‌دهد؛ موردی که در تامین امنیت و یک حکومت‌داری خوب نیاز جدی است و باید این فاصله به حدی کم باشد که مردم، دولت را از خود بدانند و در همکاری با آن از هیچ اقدامی دریغ نورزند.

پایتخت‌نشینان می‌گویند که اگر به همین شکل باشد، دیگر نباید در مرکز شهر هیچ رفت‌وآمدی صورت گیرد؛ چون بخش عمده‌ای از وقت در راه‌بندی هدر می‌رود.

احسان به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«دولت باید اقدام جدی‌تری کند تا راه‌بندی کم شود؛ به این شکل، رفت‌وآمد در شهر خیلی مشکل می‌شود.»

به گفته وی، دولت باید برای تامین امنیت چاره جدی کند و جلوی حضور هراس‌افگنان و انتحاری را از ابتدا بگیرد و مشکلات مردم را کم بسازد.

راه‌بندی‌های کابل به دلیل تامین امنیت در مناطق مهم شهر در حالی ایجاد شده است که وزارت ترانسپورت چندی پیش اعلام کرده بود که تمام دروازه‌های کابل به اسکنرهای امنیتی تجهیز شده و حمله‌کننده‌گان انتحاری به راحتی نمی‌توانند وارد پایتخت شوند.

در عین حال، گارنیزیون کابل و دولت در روزهای اخیر، محدودیت‌های جدی بر راه‌اندازی مظاهرات نیز وضع کرده بود که خود مانعی بر سر راه تطبیق دموکراسی است که دولت بارها از آن به عنوان دستاورد مهمی یاده کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *