نواختن زنگ معارف برای دانش آموزان یا زنگ خطر برای عبدالله؟

رئیس جمهور غنی که همه ساله زنگ معارف را در کابل و در یکی از مکاتب دولتی پایتخت به صدا در می آورد، امسال و در زمانی که تنش ها بین عطا محمد نور و داکتر عبدالله عبدالله بالا گرفته، تصمیم گرفت تا زنگ معارف را در مزارشریف و در کنار عطامحمد نور به صدا دَر آورد.

تنش بین داکتر عبدالله و عطامحمد نور در جریان یک سال گذشته بیشتر از پیش تبارز کرد و حتی والی بلخ اظهار داشت که از حمایت و تشویق مردم برای رای دادن به داکتر عبدالله در انتخابات گذشته پشیمان است و از مردم عذرخواهی کرد.

آقای نور در جریان یک سال گذشته به عنوان رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی ملاقات های مهمی با رئیس جمهور داشت و بارها اعلام کرد که این ملاقات ها برای گرفتن امتیازات مشخصی برای حزب و هوادارن آن است.

به باور والی بلخ، داکتر عبدالله که به عنوان عضو جمعیت به حکومت وحدت ملی راه یافته بود، نتوانسته در گرفتن حق هوادارانش موفق باشد و بیشتر به دنبال منافع شخصی است.

این تنش ها در روزهای اخیر سال ۱۳۹۵ به اوخ خود رسید و عطامحمد نسبت به حمایتش از عبدالله اظهار پشیمانی کرد و این اظهارات از سوی ریاست اجرائیه هیچ واکنشی به دنبال نداشت.

حال و بعد از این جریانات و تنش ها، رئیس جمهور غنی برای بار دوم در یک سفر رسمی به بلخ رفته و زنگ معارف را در کنار عطامحمد نور به صدا دَر آورد.

شاید سفر رئیس جمهور به بلخ در کنار به صدا دَر آوردن زنگ معارف، زنگ خطری برای به حاشیه کشاندن بیشتر از گذشته داکتر عبدالله را نیز به صدا دَر آورده باشد.

رئیس جمهور در مراسمی به مناسبت آغاز سال جدید تعلیمی گفته است که عطامحمد نور هرچه خواسته ای که در مذاکره با ارگ داشته، برای مردم بوده است؛ این گفته ها دقیقا گوشزدی به کارکردهای داکتر عبدالله است در حالی که آقای نور پیش از این گفته بود، عبدالله تنها برای منافع شخصی خود کار کرده و مردم را هیچ در نظر نگرفته است.

حالا رئیس جمهور ممکن است با زنگ معارف، چند زنگ دیگر را نیز به صدا دَر آورده باشد و به صورت علنی مشخص کرده است که عطامحمد نور میتواند فردی مورد اعتماد باشد.

این در حالی است که با تمام موفقیت های اخیر کسب شده از سوی عطامحمد نور در جریان گفتگوهای اخیر با رئیس جمهور، وی اعلام کرده است که به زودی از سمتش به عنوان والی بلخ، استعفا خواهد داد.

به هر صورت، سفر دوباره رئیس جمهور غنی به بلخ و تعریف و تمجید از عطامحمد نور، سرآغاز فصلى از روابط تازه در معادلات قدرت در افغانستان خواهد بود.

معادلاتی که در تمام برنامه های سیاسی کشورهای دنیا وجود دارد؛ اما در افغانستان پیچیده تر از هر کشور دیگری است و هیچکس نمی تواند نتیجه آن را حتی پیش بینی کرده و حدس بزند.

با این حال، باید به انتظار واکنش رئیس اجرائیه در مورد اتفاقات اخیر به خصوص در ماه اخیر بود و دید که داکتر عبدالله به چه شکلی از موقف خود در برابر گفته های عطامحمد نور دفاع خواهد کرد؟

یا اینکه بازهم به مانند روزهای اخیر سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۵) بازهم از ناحیه سکوت وارد شده و هیچ اقدامی نخواهد کرد که خود بیانگر این است که یا داکتر عبدالله هیچ اهمیتی به گفته ها و اقدامات عطامحمد نور نمی دهد و یا اینکه گفته های والی بلخ صحیح بوده و رئیس اجرائیه هیچ اظهار نظری ندارد.

 

Author

About Author

1 thought on “نواختن زنگ معارف برای دانش آموزان یا زنگ خطر برای عبدالله؟

  1. به دیدگاه من داکترصاحب عبدالله عبدالله به این خاطر خاموش است اگر انها بخواهد که مانند نور واکنش نشان بدهد نظام کنونی افغانستان برهم میخورد از یک سون هواداران داکترصاحب عبدالله عبدالله باهم برمیخیزن و دیگه سوی هواداران داکترصاحب غنی اما امروز آقای نور چنین واکنش ها در برابر عبدالله دارد او هم یک علت دارد بدون علت هیچ کس از رفیق خود نمی گذرد پس باید گفت که آقای نور هم مانند عبدالله ناکام خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *