ثبت ۱۵۰۰ شکایت از جنایات نظامیان انگلیسی در عراق

نظتیم ویژه تحقیق درباره نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق خبر داده که از این نظامیان ۱۵۰۰ شکایت درباره اتهاماتی چون قتل، تجاوز جنسی و شکنجه ثبت شده است.

 به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،احتمال آن وجود دارد که سربازان و نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق به اتهام‌هایی چون قتل، آزار جنسی و بدرفتاری در صحنه نبرد محاکمه شوند.

به گزارش دیلی میل، بازرسان “تیم اتهام تاریخی عراق” که در سال ۲۰۱۰ توسط وزارت دفاع انگلیس برای تحقیق و بررسی اتهام‌هایی چون قتل، تجاوز و بدرفتاری نظامیان حاضر این کشور در جنگ علیه عراق بین سال‌های ۲۰۰۳  تا ۲۰۰۹ تشکیل شده، حالا می‌گویند با توجه به مدارک و استنادات، احتمال محاکمه این نظامیان وجود دارد.

“مارک وارویک” رئیس این تیم تحقیق برای اولین بار از احتمال قوی محاکمه نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق سخن گفته و تاکید کرده  که شکایت‌های بسیاری به دست این تیم رسیده است.

گفته می‌شود تعداد قربانیان و شکایت‌ها از نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق از ابتدای تشکیل تیم ویژه تحقیق ۱۰ برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ رقم قربانیان ۱۵۲ تن بوده که اکنون  به ۱۵۰۰ قربانی افزایش پیدا کرده است.

از بین این تعداد شکایت‌ها و قربانیان از نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق، ۲۸۰ مورد اتهام “قتل” و ۱۲۳۵ اتهام سوء رفتار و بدرفتاری، شکنجه و تجاوز جنسی را در بر می‌گیرد.

هرچند قرار بوده که کمیته تحقیق ویژه وزارت دفاع انگلیس تا سال ۲۰۱۹ به کار خود پایان دهد اما با توجه به فراوانی و تعدد شکایت‌ها و پرونده‌ها احتمال آنکه کار تحقیق چند سالی فراتر از زمان قبلی تعیین شده ادامه یابد، وجود دارد.

انگلیس در سال ۲۰۰۳ در همراهی با دولت وقت آمریکا و به بهانه مقابله با سلاح‌های کشتارجمعی به کشور عراق حمله کرد؛‌حمله‌ای که بدون مجوز سازمان ملل صورت گرفت اما با گذشت زمان مشخص شد که در عراق سلاح کشتارجمعی وجود نداشت.

Author

About Author