نبرد در کندز، رفت و آمد برق پایتخت یا بهانه ای برای افزایش دوباره قیمت برق

شرکت برشنا، به عنوان تنها مسوول و توزیع کننده برق در کشور، نبرد و درگیری در ولایت کندز را عامل اصلی پرچوی برق در پایتخت می داند.

0,,16432172_304,00

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بعد از شدت یافتن نبرد در روزهای اخیر در ولایت کندز، برق کابل از حالت عادی خارج شده و برای ساعت های زیادی، پایتخت کشور خاموش است.

این روند بعد از تخریب پل الچین کندز از سوی طالبان مسلح، بدتر شده و ساعت های خاموشی پایتخت نیز افزایش یافت.

در همین رابطه، ریاست برشنا در خبرنامه ای گفته است که شدت نبرد در کندز، آنها را مجبور ساخته است تا برق در کابل را به صورت نوبتی توزیع کنند.

برشنا می گوید که ۳۵ درصد برق پایتخت به دلیل نبرد کندز قطع شده است.

در خبرنامه آمده است که انجنیران برشنا به ساحات تخریب شده برق در کندز رفته اند؛ اما شدت نبرد به آنها اجازه ترمیم را نداده و انتظار آرام شدن وضعیت را می کشند.

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی برشنا، ولایت های کندز و تخار به صورت کامل برق ندارند.

6D07ECEF-670B-4345-A822-5CFE4B97902D_w987_r1_s

روشنایی کامل پایتخت نیاز به ۳۵۰ مگاوات برق دارد که در حال حاضر تنها ۲۱۵ مگاوات برق به دسترس برشنا قرار دارد.

قطع برق کابل برای اولین بار نیست که به دلیل جنگ در شمال کشور صورت می گیرد؛ زمستان سال گذشته نیز به دلیل تخریب پایه برق وارداتی ترکمنستان در منطقه «دند غوری»، بیش از ۴۰ روز پایتخت افغانستان در خاموشی کامل بسر برد.

همان اتفاق باعث شد تا شرکت برشنا برای جبران خساره ناشی از ترمیم پایه برق و تیل جنراتور، قیمت برق را بالای مصرف کننده گان بالا ببرد؛ حال نیز بیم آن می رود که این روند بار دیگر تکرار شود و مردمی که هیچ برق استفاده نمی کنند بر اساس یک سیاست ظالمانه، پول بیشتر بپردازند.

این در حالی است که انتقال پایه های برق از مسیر سالنگ و شمال کشور به پایتخت، باعث ایجاد جنبشی به نام «روشنایی» شده و این جنبش خواهان انتقال برق موسوم به «توتاپ» از مسیر بامیان شد؛ موضع گیری ای که در دوم اسد سال روان بیش از ۳۰۰ شهید و زخمی برجا گذاشت.

Author

About Author