میزبانی مسکو برای صلح افغانستان

روسیه، یک بار دیگر اما با حضور نماینده افغانستان، میزبان نشست صلح با حضور نماینده گان شش کشور منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مسکو در حالی که در دور گذشته گفتگوها در مورد افغانستان، نماینده ای از کشور را دعوت نکرده بود، این بار با حضور نماینده افغانستان و نماینده گان ایران، هند، چین و پاکستان، میزبان گفتگوهاست.

این نشست شش جانبه، امروز (۲۷دلو) در مسکو برگزار شده و راه های رسیدن به صلح افغانستان مورد بحث قرار می گیرد و اینکه چگونه می توان طالبان مسلح را به میز مذاکره کشاند.

این نشست در حالی صورت می گیرد که چند روز پیش صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه سفری به مسکو داشت و در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی اش؛ در مورد صلح افغانستان گفتگو کرده بود.

راهی برای هموار کردن روند صلح

با این حال، وزارت امور خارجه می گوید که نشست هایی به مانند نشست مسکو، نمی تواند جایگزینی برای صلح باشد؛ اما می تواند راه را برای رسیدن به صلح هموار کند.

با این حال، نقش کشورهای منطقه ای در صورتی که صداقت در گفته هایشان داشته باشند، می تواند برای روند صلح افغانستان موثر باشد، چون شماری از آنها به ویژه پاکستان، تاثیر قابل ملاحظه ای بر طالبان مسلح دارند.

در نشست مسکو، هیئتی از وزارت امور خارجه کشور نیز اشتراک می کند تا بتواند نظرات دیگر کشورها را نیز داشته باشد.

عدم صداقت، ناکامی گفتگوهای صلح

در حالی که این نشست ها می تواند راه را برای روند صلح افغانستان هموار کند؛ اما رسیدن به صلح با حضور کشورهایی که بر طالبان مسلح به عنوان اصلی ترین مخالف دولت، نیاز به صداقت دارد.

در گفتگوهای گذشته به ویژه گفتگوهای چهارجانبه سال گذشته با حضور امریکا، چین و پاکستان تا زمانی که روند تنها یک روند گفتگو بود، اسلام آباد همکار جدی بود؛ اما به محض رفتن به «فاز عمل»، نقش پاکستان عوض شد.

همین تغییر موضع پاکستان، باعث شد تا روند مذاکرات بی نتیجه باقی بماند و تنها مصارف آن به هدر برود و طالبان مسلح با حمایت کشورهای حامی، پر قدرت تر از سال های گذشته در میدان نبرد حضور یافتند.

با این حال، باید به انتظار نتایج نشست امروز در مسکو بود تا نقش کشورهای منطقه بدون حضور امریکا بر همه گان مشخص شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *