موترهای پولیس تخار در اختیار افراد غیرمسوول

با آنکه وضعیت امنیتی ولایت تخار در این اواخر شکننده است و هر از گاهی طالبان مسلح بالای پوسته‌های امنیتی حمله می‌کنند و از سوی دیگر تفنگ‌داران غیر مسوول و زورمندان محلی در این ولایت دردسر ساز شده است.

در چنین وضعیتی فرمانده پولیس تخار می‌گوید، مداخله مستقیم برخی چهره‌های با نفوذ در امورات داخلی این ولایت و از سویی هم خدمتی بودن ده‌ها سرباز پولیس و بیش از ۲۰ عراده رنجر در نزد افراد و اشخاص با نفوذ این ولایت سکته‌گی‌های زیادی را در تأمین امنیت و اصلاح‌سازی نظام ببار آورده است.

مل پاسوال فقیرمحمد جوزجانی فرمانده پولیس تخار در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، با آنکه به‌منظور جمع‌آوری وسایط نظامی و سربازان خدمتی در این ولایت اقداماتی روی دست گرفته شده؛ اما هنوز هم ۱۵۷ سرباز پولیس و ۲۲ عراده واسطه نظامی در نزد شماری از افراد با نفوذ، وکلا و برخی روسای ادارات دولتی و افراد خدمتی هستند.

فرمانده پولیس تخار افزود، این افراد و وسایط نظامی قبلاً به امضای برخی «بزرگان» که در این ولایت وظیفه و صلاحیت داشتند بطور خدمتی داده شده است، اگر سربازان و وسایط جمع‌آوری گردند، می‌توانند با استفاده از آن‌ها امنیت یک بخش این ولایت را تأمین نمایند.

جوزجانی مداخله شماری از وکلا و چهره‌های با نفوذ در این ولایت را یک چالش عمده می‌خواند و می‌گوید، در اکثر موارد مداخله این چهره‌ها باعث می‌شود که اجراآت قانونی که باید رعایت گردد عملی نشود.

در عین حال شهروندان تخار از گشت و گذار بی‌مورد و بی‌دلیل برخی وسایط نظامی شکایت دارند و می‌گویند، در کنار موترهای بدون پلیت و شیشه سیاه، وسایط نقلیه نظامی که در دسترس برخی افراد قرار دارد باعث آزار و اذیت مردم و حتی در برخی موارد باعث رویدادهای جنایی نیز می‌شوند.

اقبال برزگر یکی از فعالین مدنی تخار به خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، ده‌ها رنجر پولیس در شهر دیده می‌شود که در نزد افراد و اشخاصی قرار دارند که اکثراً هیچ رابطه‌ای با پولیس ندارند و این موضوع باعث نگرانی مردم شده است.

وی می‌گوید، اگر به زودترین فرصت در جمع‌آوری این موترهای نظامی از سوی پولیس تخار اقدام نشود، ممکن در چنین شرایطی همین رنجرهای پولیس دردسر ساز شوند.

تخار در شمال‌شرق افغانستان یکی از شهرهایی بشمار می‌رود که وسایط بدون پلیت به حد قابل ملاحظه‌ای در آن گشت و گذار می‌کنند و تا کنون در جمع‌آوری آن اقدام نشده است.

شهروندان این ولایت می‌گویند، در برخی موارد از طریق همین وسایط بدون پلیت و شیشه سیاه جرایم جنایی سر می‌زند و عاملان آن ناشناخته باقی می‌مانند.

پولیس تخار نیز این موضوع را تائید می‌کند و می‌گوید، به‌منظور قانونی‌سازی این وسایط و شناسایی صاحبان آن، برنامه ثبت وسایط را آغاز کرده‌اند که در جریان کمتر از یک هفته، حدود ۱۵ هزار واسطه بدون اسناد به ثبت رسیده است.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *