ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی درگذشت

صبح امروز جمعه به عمر ۹۰ سالگی درگذشت

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی که در بستر بیماری به سر می‌بُرد، صبح امروز جمعه به عمر ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش خبر گزاری خاورمیانه، پیشتر شایعاتی درباره مرگ پادشاه عربستان سعودی منتشر شده بود، او در هفته های اخیر به علت بیماری تحت مراقب بود اما صبح روز جمعه درگذشت.

ملک عبدالله از سال ۲۰۰۵ پس از مرگ شاه فهد، پادشاه عربستان بود او در این ۱۰ سال سلطنت عربستان سعودی را به عهده داشت.

پس از درگذشت ملک عبدالله، سلمان بن عبدالعزیز جانشین پادشاه سعودی شد و امور سلطنت سعودی را به عهده کرده است.

درپی اعلام خبر مرگ پادشاه عربستان سران کشورهای مختلف مرگ وی را به مقامات دولت ریاض و پادشاه جدید عربستان تسلیت گفتند.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا پس از مرگ ملک  عبدالله با صدور پیامی درگذشت پادشاه عربستان را تسلیت گفت و تاکید کرد که ملک عبدالله رهبری شجاع و صادق بود.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز هم همانند اوباما یکی از اولین کسانی بود که پیام تسلیتی به مناسبت مرگ پادشاه عربستان صادر کرد و این پیام تاکید کرد که واشنگتن دوست خودش را از دست داد.

جورج بوش پسر رئیس‌جمهور سابق امریکا هم که روابط گرمی با خاندان پادشاهی عربستان داشت، در پی مرگ ملک عبدالله بیانیه‌ای صادر و عنوان کرده است که از شنیدن خبر «عمیقا ناراحت» شده است.

وی در این بیانیه، ملک عبدالله را «دوست و شریک عزیز» ایالات متحده توصیف و تصریح کرده است که او حمایت عربستان سعودی در طول حمله عراق به کویت در دهه ۹۰ را «هرگز فراموش» نمی‌کند فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در پیامی درگذشت پادشاه عربستان را تسلیت گفت.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هم در پیامی در صفحه توئیتر خود مرگ پادشاه عربستان را تسلیت گفت. بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل هم با تسلیت مرگ پادشاه عربستان تاکید کرد که ملک عبدالله نقش مهمی در صلح در خاورمیانه داشت.

سران کانادا، جاپان، پاکستان و هند هم مرگ پادشاه عربستان را به مقامات سعودی تسلیت گفتند.

همچنین دفتر عبدالفتاح السیسی ریاست جمهور مصر هم با تسلیت خبر مرگ پادشاه عربستان سعودی، اعلام کرد که سفر برنامه ریزی شده عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور به داووس سوئیس لغو شده است.

همچنین دولت مصر ۷ روز عزای عمومی در این کشور به مناسبت مرگ پادشاه عربستان اعلام کرده و السیسی نیز به عربستان سفر می‌کند تا در مراسم تشییع پادشاه شرکت کند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق و ایاد علاوی معاون رئیس جمهور این کشور هم مرگ پادشاه عربستان را تسلیت گفتند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هم امروز با لغو سفرش به سومالی به عربستان می‌رود تا در مراسم تشییع ملک عبدالله حضور پیدا کند.

 عبدالله دوم پادشاه اردن هم با نیمه کاره رها کردن سفرش به داووس سوئیس برای حضور در مراسم تشییع پادشاه عربستان راهی این کشور شد و درپی مرگ پادشاه عربستان ۴۰ روز در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

پادشاه بحرین هم با تسلیت مرگ پادشاه عربستان سعودی ۴۰ روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

امارات متحده عربی نیز با تسلیت مرگ پادشاه عربستان، ۳ روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.

پادشاه کویت هم با تسلیت مرگ همتای سعودی خود تصریح کرد که یکی از بزرگان تاریخ جهان در گذشته است.

سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان نیز مرگ پادشاه عربستان را تسلیت گفت. محمد ششم پادشاه مغرب هم در پیامی با تسلیت گفتن مرگ پادشاه عربستان تاکید کرد که ملک عبدالله زندگی خود را وقف مسائل جهان عرب کرد.

تمام سلام نخست وزیر لبنان و سعد الحریری رئیس جریان المستقبل نیز مرگ پادشاه عربستان را تسلیت گفتند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلظطین نیز با تسلیت مرگ پادشاه عربستان به مقامات ریاض، ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *