قرارداد تسلیحاتی اسپانیا و عربستان با وجود نگرانی سازمان ملل

قراردادهای تسلیحاتی اسپانیا و عربستان درحالی انجام می شود که سازمان ملل متحد بارها درخصوص جنایت های عربستان در یمن اظهار نگرانی کرده است؛ در همین حال فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا قرار است با دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه عربستان به این کشور سفر کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا طی سفری سه روزه به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان به این کشور سفر می کند.

تصمیم اسپانیا برای فروش کشتی های جنگی به عربستان اعتراض نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.

فلیپه، که پدر و سلفش خوان کارلوس با خانواده سلطنتی عربستان روابط نزدیکی داشته است، شخصا سال گذشته به وسیله پادشاه عربستان به این کشور دعوت شد. این سفر دوبار به دلیل تشکیل دولت اسپانیا و مرگ وزیر دفاع عربستان ترکی بن عبدالعزیز آل سعود، به تعویق افتاد.

فلیپه طی برنامه ای با اعضای ارشد خانواده سلطنتی و مقامات دیگر دیدار می کند. یکی از اهداف این سفر حضور در مراسم امضای قرارداد فروش ۵ کشتی جنگی اسپانیایی به نیروی دریایی عربستان سعودی است.

این ۵ کشتی جنگی از نوع اوانتی ۲۲۰۰ از سوی شرکت اسپانیایی ناونسیا ساخته و به قیمت بیش از دو میلیارد دالر به طرف سعودی فروخته می شوند.

این یکی از بزرگترین قراردادهایی است که این شرکت اسپانیایی امضا می کند. دیگر سازمان های غیردولتی نیز پیش از این با ارسال نامه هایی خطاب به دولت اسپانیا به قرارداد فروش ۵ کشتی جنگی به عربستان سعودی اعتراض کرده بودند.

سازمان ملل، عربستان را مسئول مرگ بیش از ۲۲۰۰ کودک و آواره در یمن دانست. ارتش عربستان سعودی هم اکنون مشغول جنگ در یمن است. در این جنگ هزاران نفر کشته شده اند که بخش زیادی از آنها غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان هستند.

نیروی دریایی ارتش عربستان سعودی نیز در جنگ یمن مشارکت دارد و ضمن محاصره دریایی این کشور، بارها مناطقی در یمن را بمباران کرده است. مدرن سازی نیروی دریایی ارتش عربستان سعودی یکی از اهداف اعلام شده وزارت دفاع این کشور است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *