فرمول صلح افغانستان را پاکستان طراحی می کند

در هر بار مطرح شدن بحث صلح در افغانستان، یک پای قضیه پاکستان بوده و می بایست در تمام مذاکرات و تصمیم ها نیز این کشور حضور داشته باشد.

با توجه به اینکه هر بار مانع قرار گرفتن در راه تامین صلح نیز از سوی پاکستان بوده؛ اما این کشور به دلیل نفوذی که بر طالبان مسلح و شمار دیگری از گروه های مخالف دولت افغانستان دارد، به راحتی توانسته در مسایل صلح افغانستان عرض اندام کند.

به تازه گی نیز سفیر جدید پاکستان در واشنگتن یک فرمول تازه برای تامین صلح و بازگشت آرامش به افغانستان مطرح کرده است تا راهی باشد برای حضور دوباره این کشور در مسایل صلح افغانستان.

اعزاز احمد چوهدری که پیش از این قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان بود و کمتر از یک ماه به عنوان سفیر این کشور در امریکا تعیین شده است، فرمولی پنج ماده ای مبتنی بر مذاکره را برای کمک به بازگشت آرامش به افغانستان مطرح کرده است.

چوهدری این فرمول را در یکی از اندیشکده های امریکا به نام «موسسه صلح»، بیان داشته و گفته است؛ فرمولی که بتوان با آن آرامش را به افغانستان بازگرداند، شامل پنج رکن اصلی است.

به گفته وی، نخست اینکه باید توجه داشت مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد. دوم اینکه صلح در افغانستان نیازمند بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد است. سوم اینکه مرزهای میان افغانستان و پاکستان باید مدیریت شود. چهارم، بازگشت پناهندگان افغانستان از پاکستان به کشور خودشان و پنجمین رکن اصلی فرمول بازگشت آرامش به افغانستان هم پیشبرد روند مذاکرات صلح در این کشور است.

وی همچنین تاکید کرده است که افغانستان باید دست از اتهام زنی های بی اساس علیه پاکستان بردارد و مشکلات داخل افغانستان را به پاکستان نسبت ندهد.

چوهدری با اذعان صریح به شکست مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان که امریکا، چین، پاکستان و افغانستان چهار کشور تشکیل دهنده آن بودند، گفت :«با وجود شکست این مذاکرات، روند صلح و آشتی در افغانستان باید ادامه یابد.»

وی که به این صراحت از شکست مذاکرات چهارجانبه یاد کرده است، هیچ اشاره ای به دلیل این شکست نکرده است؛ در حالی که کابل بارها و بارها و با اسناد گفته بود که عدم صداقت پاکستان عامل اصلی شکست آن مذاکرات بود.

با این حال و در شرایطی که پاکستان یک بار دیگر برای صلح افغانستان آستین بالا زده است و برای این کار فرمول نیز طراحی کرده است؛ آیا بازهم به دنبال امتیازگیری از امریکا خواهد بود؟

کانگرس امریکا در جریان دو سال اخیر بخش عمده ای کمک های مالی و تجهیزاتی امریکا به اسلام آباد را به دلیل عدم همکاری در راه مبارزه با تروریسم قطع کرده بود و این امر برای پاکستان سخت تمام شد.

طالبان مسلح نیز که هر بار اعلام آماده گی برای صلح و نشستن پای میز مذاکره کرده اند، با مانعی از سوی پاکستان روبرو شده و از تصمیم شان صرف نظر کرده اند.

این گروه در آخرین مورد که تمایل نسبی به انجام مذاکرات صلح با دولت کابل پیدا کرده بود، پس از کشته شدن ملا اختر منصور سرکرده آن زمانشان به دست نیروهای امریکا در خاک پاکستان، اعتماد خود را به روند مذاکرات صلح چهارجانبه از دست دادند و این مذاکرات بی نتیجه ماند.

با تمام این گفته ها، پاکستان که در تابستان سال ۱۳۹۴ میزبان نخستین دور از مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان بود، حالا می گوید که خواهان ادامه مذاکرات برای بازگشت آرامش و ثبات در افغانستان است. پاکستانی که بارها مانع آرامش و ثبات در افغانستان بوده و همیشه برای شعله ور تر ساختن آتش جنگ در این کشور نقش ایفا کرده است.

پاکستان در حالی یک بار دیگر برای صلح افغانستان راه حل طراحی می کند که قرار است ۲۵ حمل نشست در مسکو با حضور نمایندگانی از افغانستان، پاکستان، ایران، روسیه، چین و هند و شش کشور دیگر منطقه برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *