فرمان رئیس جمهورغنی در باره تطبیق موافقتنامه صلح با حکمتیار

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان فرمانی را در مورد تطبیق مواد موافقتنامه  صلح و ایجاد کمیسیون مشترک اجرائیوی برای تحقق موافقتنامه میان دولت و حزب اسلامی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به تاریخ ۸ میزان سال جاری توافقنامه صلح را امضا کردند.

با این حال رئیس جمهورغنی به منظور تطبیق همه جانبه، کامل و به موقع موافقتنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی افغانستان فرمانی را صادر کرده است.

براساس این فرمان، دفتر شورای امنیت افغانستان مکلف است تا با رعایت ماده (۵) موافقتنامه در مورد رفع تحریمات مندرج آن سند در همکاری با نهاد های ذیربط اقدام نماید.

حزب اسلامی افغانستان مطابق به احکام قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات نافذه کشور از تمامی حقوق مدنی و سیاسی برخوردار بوده و با رعایت قانون احزاب و سایر قوانین کشور به فعالیت سیاسی مبادرت می ورزد.

به منظور اقامت مناسب و تامین امنیت رهبری حزب اسلامی افغانستان اداره امور ریاست جمهوری مکلف است تا تدابیر لازم و همه جانبه را اتخاذ نماید.

لوی سارنوالی جمهوری اسلامی افغانستان مؤظف است تا در ظرف مدت دو ماه تمامی مفاد ماده (۱۱) موافقتنامه را عملی نماید.

مراجع ذیربط دولت ج.ا.افغانستان با رعایت ماده (۱۱) موافقتنامه مصؤنیت رهبر و اعضای حزب اسلامی را نسبت به اقدامات قبلی سیاسی و نظامی شان تامین نماید.

اعضای حزب اسلامی افغانستان میتوانند مانند سایر شهروندان کشور در هر جای از کشور که خواسته باشند در مطابقت با قانون آزادانه زندگی نموده و به فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خویش بپردازند.

ادارات ذیربط مکلف اند تا با رعایت موارد کادری و ذاتی مندرج مواد            (۱۴ و ۱۵) موافقتنامه، کادر های نظامی و ملکی وابسته به حزب اسلامی افغانستان را در مطابقت به صراحت احکام قوانین مربوطه تنظیم نماید.

ادارات ذیربط دولتی مکلف اند تا در مطابقت با ماده چهاردهم موافقتنامه در همکاری با شورای عالی صلح روند ادغام مجدد افراد مسلح حزب اسلامی افغانستان را مطابق به طرزالعمل کمیسیون مشترک اجرائیوی انجام دهند.

با رعایت حکم ماده (۳۹)‌ قانون اساسی افغانستان، وزارت های امور مهاجرین و عودت کننده گان، مالیه، انکشاف شهری، انکشاف دهات، معارف، صحت عامه، اداره مستقل ارگانهای محلی و سایر ادارات ذیربط برای بازگشت با عزت مهاجرین حزب اسلامی و تهیه اسکان مجدد شان اقدامات عملی مرعی دارند.

وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین مؤظف است تا در مورد بازماندگان شهداء حزب اسلامی و همچنان معلولین آن حزب مانند سایر شهدا و معلولین کشور رسیدگی نماید.

حزب اسلامی افغانستان مکلف است تا با رعایت و صراحت ماده (۱۸) موافقتنامه موارد ذیل را عملی نماید:

  • تمامی تشکیلات و تحرکات نظامی و شبه نظامی خویش را مطابق پلان و جدول زمانی کمیسیون مشترک اجرائیوی متوقف و منحل سازد.

۲ – تمامی اسرای را که در قید اسارت آن حزب قرار دارند به اسرع وقت رها و به مراجع ذیربط دولتی تسلیم بدارند.

قطع دایمی جنگ، تطبیق آتش بس همیشگی و توقف هر نوع فعالیت نظامی علیه دولت ج.ا.افغانستان را تامین نماید.

حزب اسلامی افغانستان مکلف است تا قانون اساسی افغانستان را رعایت و تطبیق نماید.

حزب اسلامی مکلف است که هیچگونه رابطه ای را با گروه های تروریستی و سازمانهای مسلح غیر قانونی برقرار ننماید.

حزب اسلامی افغانستان مکلف است تا به منظور تامین صلح سراسری در افغانستان و با درک مسولیت های دینی، تاریخی، و ملی خویش در راستای صلح و ثبات دایمی در کشور با گروه های مخالف مسلح دولت با رعایت ماده (۲۱) توافقتنامه مساعی را به خرچ دهد.

کمیسیون اجراییوی مشترک مؤظف است مفاد این فرمان را طبق موافقتنامه صلح اجراء نماید. تمام ادارات ذیربط دولتی مکلف اند تا در تحقق فیصله ها و تصامیم این کمیسیون در مطابقت با قانون همکاری نمایند.

بر اساس صراحت ماده (۲۳) موافقتنامه، به منظور تطبیق موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و حزب اسلامی افغانستان،کمیسیون مشترک اجرائیوی به ترکیب ذیل ایجاد گردد:

  • داکتر محمد اکرم خپلواک، رئیس هیئت دولت

۲. فیض الله ذکی، عضو هیئت دولت

۳. محمدمسعود اندرابی، عضو هیئت دولت

۴. قاضی عبدالحکیم حکیم، رئیس هیئت حزب اسلامی افغانستان

۵. انجنیر محمد امین کریم، عضو هیئت حزب اسلامی افغانستان

۶. داکتر غیرت بهیر، عضو هیئت حزب اسلامی افغانستان

به منظور همآهنگی میان کمیسیون مشترک اجرائیوی و شورای عالی صلح ذوات آتی به نماینده گی از شورای عالی صلح برای حمایت و همکاری همه جانبه با کمیسیون مذکور معرفی گردند:

۱. محترم حاجی عزیزالله دین محمد

۲. محترم مولوی عطاءالرحمن سلیم

۳. محترمه داکتر حبیبه سرابی

۴. محترم مولوی عبدالخبیر اوچقون

۵. محترم فرهاد الله فرهاد، عضو تخنیکی برای حمایت دارالانشاء

کمیسیون مشترک اجرائیوی مؤظف است تا پلان و برنامه مشخص را برای تحقق مواد این موافقتنامه در اسرع وقت تدوین و بعد از منظوری مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در تطبیق آن اقدام نماید.

کمیسیون مشترک اجرائیوی مؤظف است تا چگونگی امور مربوط به تشریفات و امنیت امیر حزب اسلامی افغانستان را توسط طرزالعمل جداگانه تنظیم نماید.

کمیسیون مشترک اجرائیوی مؤظف است تا چگونگی تطبیق ماده سیزدهم را طی طرزالعمل جداگانه تنظیم نماید.

کمیسیون مشترک اجرائیوی مؤظف است تا از تحقق و اعمال مفاد مواد موافقتنامه نظارت همه جانبه به عمل آورده و در همآهنگی با شورای عالی صلح فعالیت نماید.

کمیسیون مؤظف است تا وقتاً فوقتاً از تحقق مفاد این موافقتنامه به مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان گزارش دهد.

شورای عالی صلح مؤظف است تا از اجرای تطبیق مفاد این فرمان در مطابقت با موافقتنامه صلح حمایت نموده و با کمیسیون مشترک اجرائیوی همکاری همه جانبه نماید.

دارالانشاء شورای عالی صلح، امور دارالانشاء این کمیسیون را عهده دار می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *