غور: مهد تمدن دیروز، نمونۀ سیاه معارف امروز

ولایت غور یکی از ولایات غربی و محروم افغانستان است که به گفته مسوولان محلی، انکشاف متوازن در این ولایت رعایت نشده و فقر و تنگدستی، نا امنی و به ویژه بی ‌سوادی مردم این ولایت را به فغان آورده است.

اما در کنار سایر محرومیت‎ ها، بی ‎سوادی و نبود سیستم آموزشی درست، از مشکلات عمده ای است که گریبانگیر شهروندان غوری بوده و تعداد زیادی از مکاتب به دلایل مختلف، مسدود بوده و دانش‌ آموزان زیادی را از نعمت علم و آموزش، بی ‎نصیب کرده و در این عصر اطلاعات، این شهروندان را در تاریکی مطلق قرار داده است.

مقام های محلی غور می گویند که در سال جاری به تعداد ۱۰۰ باب مکتب به دلایل گوناگون در نقاط مختلف این ولایت، مسدود بوده بوده است.

در مورد تعداد دانش آموزان محروم از درس ولایت غور، آمار دقیق وجود ندارد.

صبغت‌ الله اکبری؛ رئیس معارف ولایت غور این چالش‌ را پذیرفته و به خبرگزاری خاورمیانه می گوید :«در مجموع ۸۴۷ باب مؤسسه تعلیمی داریم که شامل تعلیمات عمومی، اسلامی، خصوصی، مسلکی و تربیه معلم است که ثبت معارف است و تحت کنترول دولت قرار دارد که از این تعداد مؤسسه تعلیمی، در حدود ۴۰ درصدشان مختص به دختران می ‌باشد.»

وی دلیل مسدود بودن ۱۰۰ باب مکتب را به  نا امنی نسبت داده که تهدیدات امنیتی توسط طالبان مسلح باعث شده است که مکاتب ولسوالی ‌های چهار سده، مرغاب، پسابند و تولک، مسدود شوند.

اکبری یادآوری کرد که در برخی مناطق توسط ارتباطات با علما و متنفذین محل، توانسته ‎اند مکاتب را باز نگهدارند؛ اما در برخی مناطق این امر موثر واقع نشده است.

رئیس معارف غور از دولت خواست که به معارف این ولایت توجه نماید و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند کیفیت معارف این ولایت را بالا ببرند.

به گفته وی، حدود هشتاد درصد مکاتب این ولایت از محیط مناسب درسی، نبود تعمیر، آب آشامیدنی و دیوار احاطه رنج می‌ برد و کمبود بست‎ های معلمی از دیگر مشکلات عمده معارف است.

بر اساس معلومات اکبری، سال گذشته ۲۵۰۰ صنف فاقد بست ‌های رسمی معلمی از طریق معلمان حق ‌الزحمه جبران شده؛ اما باید راه حل اساسی برای آن پیدا شود.

در عین حال، کمبود کتاب درسی از صنف هفتم الی دوازهم نیز از دیگر مشکلات عمده معارف غور است.

از سویی هم، فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور، وجود گروه ‎های طالبان مسلح و داعش، نا امنی و اختلافات قومی را از جمله عواملی می ‌داند که بالای معارف سایه‎ انداخته و تعداد زیادی از دانش آموزان را از درس محروم ساخته است.

وی اظهار داشت که شعار اصلی دولت انکشاف متوازن بود که تا حالا در این ولایت تطبیق نشده و غور فراموش شده است.

رئیس شورای ولایتی غور تصریح کرد که در طول پانزده سال اخیر یک پروژۀ زیربنایی در این ولایت اجرا نشده و ولایت غور در بخش معارف، صحت و پروژه های انکشافی مشکلات فراوانی دارد که تا حال از سوی دولت توجه نشده است.

اما عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور با تأیید مشکلات فراوان سد راه معارف این ولایت می گوید :«حدود بیست درصد مکاتب ساختمان دارد و هشتاد درصد دیگرشان دارای فضای باز می ‎باشد، کمبود معلمان مسلکی از دیگر مشکلاتی است که در این ولایت یک معلم؛ شش صنف را اداره می ‌نماید.»

به گفته وی، این چالش‎ ها با مرکز در میان گذاشته‌ شده؛ اما مشکلات معارف غور تا حال حل نشده و انتظار می رود که وزارت معارف به مشکلات معارف این ولایت توجه جدی نماید.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *