شکست اردوغان در انتخابات پارلمانی ترکیه

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه، که از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور حمایت می

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه، که از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور حمایت می کند، اکثریت خود را در پارلمان از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه در نخستین حضورش پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور در مقر حزب عدالت و توسعه گفت که این حزب باید برای همه چیز منعطف باشد و تنها در مقابل یک چیز باید سرسختی به خرج دهد و آن این است که ترکیه حاضر نیست تحت قیمومیت و سرپرستی هیچ احدی باشد و اجازه نخواهد داد که کودتاها بازگردند.

وی درباره انتخابات پارلمانی روز یکشنبه (دیروز) ترکیه گفت: از تمامی طرف‌ها از جمله وزارت کشور و وزارت خارجه که در انجام موفق انتخابات سهیم بودند، تشکر می‌کنم. همچنین از شهروندان ترکی، احزاب، تشکیلات امنیتی و …قدردانی می‌کنم.

وی درباره نتایج انتخابات، بدون اشاره به ناکامی حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت مطلق پارلمان گفت: پیروز این انتخابات حزب عدالت و توسعه بود و سایر احزاب باید شکست را بپذیرند و نباید تلاش کنند که این شکست را به پیروزی بدل کنند. پیروز بزرگ عدالت و توسعه این است که برای دهمین بار به طور متوالی، طی ۱۴ سال گذشته در انتخابات پیروز شده است.

وی مدعی شد که ترکیه در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه از کرامت انسانی دفاع کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه در خطاب به کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه گفت: فکر خود را مشغول نکنید، مسائل و مشکلات شما مسائل و مشکلات ماست.

داوود اوغلو در پایان گفت حزب عدالت و توسعه درسهایی را که از انتخابات گرفته، ارزیابی خواهد کرد و ان شاء الله به جلو گام خواهد برداشت. فردا آغاز جدیدی برای ترکیه جدید است.

با شمارش ۹۹ درصد آرای انتخابات ترکیه مشخص شده است که حزب حاکم عدالت و توسعه ۴۱ درصد آرا را کسب کرده که نسبت به سال ۲۰۱۱ که حدود ۵۰ درصد آرا را کسب کرده بود، کاهش نزدیک به ۹ درصدی اقبال عمومی را شاهد بوده است.

بر این اساس در حالی که در پارلمان قبلی ترکیه حزب وابسته به اردوغان ۳۲۷ کرسی در اختیار داشت اکنون این میزان به ۲۵۸ کرسی کاهش یافته است و حزب دموکراتیک خلق‌ها که نماینده کُردها است با بدست آوردن بیش از ۱۱ درصد آرا به حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان دست پیدا کرده است.

Author

About Author