سیاف: قوم و زبان وسیله تفرقه نباشد

از هفته شهید و شانزدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور با حضور شماری از رهبران جهادی و سیاسی در خیمه لویه‌جرگه تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مراسم امروز (۱۸سنبله) برگزار شد که در آن عبدالرب‌رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی اظهار داشت که احمدشاه مسعود از ابتدا در سنگرهای جهاد حضور داشت و او قهرمان ملی است.

سیاف اظهار داشت که اگر مسعود را قهرمانی ملی نگوییم، پس چه کسی را باید بگوییم؟

وی خطاب به برخی حلقات خاص تصریح کرد :«قوم و زبان را وسیله تفرقه ساختن، جنایت است.»

این رهبر جهادی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات مجاهدین در کشور اظهار داشت که مجاهدین «جمپر» ضد مرمی و زرهی دولت است و دورساختن آنها باعث می‌شود که «شغال» و «پشک» دشمن، شما (دولت) را بخورد.

در عین حال، احمد ولی مسعود، رییس بنیاد مسعود پیام امسال هجدهم سنبله را «وفاق‌ملی» عنوان داشته و گفت :«پیام امروز ما برای مردم افغانستان، پیام وفاق‌ملی است.»

وی اظهار داشت که احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور به دنبال وفاق‌ملی و اتحاد همه مردم افغانستان بود.

از سویی هم، پیام محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان توسط متین بیگ رئیس ارگان‌های محل به خوانش گرفته شد که در این پیام، گفته شد کسانی که احمدشاه مسعود را به شهادت رساندند، حالاهم در پی آن هستند تا افکار افراطی خود را در منطقه پخش کنند.

به گفته رئیس‌جمهور، این افراد هنوز منبع شرارت و جنایت در منطقه را دامن زده و از هر فرصتی برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند.

از سویی هم، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور، رهبران سیاسی را عامل بی اتفاقی در جامعه دانسته و اظهار داشت که ملت متفق است؛ رهبران باید متفق باشند و نگذارند خارجی‌ها از این تفرقه استفاده کنند.

کرزی خاطرنشان ساخته که افغانستان نباید میدان رقابت‌های بیرونی گردد.

همچنین صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در مورد رهبری کشور گفت :«این کشور باید به گونه‌ای رهبری شود که همه مردم خود را در آن ببینند.»

وی با اشاره‌های به خواست‌های اخیر این حزب از حکومت تاکید کرد که به هیچ‌صورتی از خواست‌های خویش که برای بهبود وضعیت اجتماعی مطرح شده، عقب نخواهند نشست.

از سویی هم، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در مورد پیام وفاق‌ملی گفت که این خواست از آرمان‌های احمد شاه مسعود بود.

وی تصریح کرد که قهرمان ملی، با انتخابات برخورد سلیقه‌ای نداشت و بر اصل دیموکراتیک در انتخابات باورمند بود.

حاجی محمد محقق از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به کشورهای قدرت‌مند جهان هشدار داد تا جلوی افراطیت را بگیرند و نگذارند افغانستان میدان نبرد این قدرت‌ها باشد.

در هفته شهید به کشتار مسلمانان بی‌گناه میانمار نیز اشاره شده و قتل‌عام مسلمانان توسط حکومت میانمار جنایت بشری عنوان شد.

در عین حال، شماری از مقام‌های دولتی با حضور داکتر عبدالله عبدالله در پای منار جهاد و مقاومت تجلیل به عمل آمده و در مراسم ویژه‌ای پای منار جهاد و مقاومت اکلیل گل گذاشته شد.

اهدای خون و جلوگیری از بی‌نظمی

با آنکه شماری از شهروندان کابل که خود را هواخواه احمدشاه مسعود می‌دانند با کاروان‌های موتری در شهر کابل گشت‌وگذار کرده و شماری از سوءاستفاده کننده‌گان در بین آنها به بی‌نظمی می‌پردازند؛ اما روند سبز افغانستان در یک اقدام مثال‌زدنی به اهدای خون برای قربانیان جنگی پرداختند.

این روند به رهبری امرالله صالح، در یک حرکت نمادین به بی‌نظمی در سالروز هجدهم سنبله پای منار مقاومت گل گذاشتند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *