سعودی و شکست سیاسی

DOHA, QATAR - DECEMBER 9: Saudi Arabia's Crown Prince Deputy Prime Minister Salman Bin Abdulaziz Al-Saud attends the 35th session of the Supreme Council of the Gulf Cooperation Council (GCC) leaders in Doha, Qatar, on December 9, 2014. (Photo by Mohamed Farag/Anadolu Agency/Getty Images)

سیاست عربستان در هزینه کردن پول برای هرج ‌و مرج و ویرانی در کشورهای عربی به نفع دشمنان اسلام تمام شده، عربستان در هر جا مداخله کرده، شکست خورده و علت آن هم این است که آن‌ها چیزی به نام ملت ها را به رسمیت نمی‌شناسند.

DOHA, QATAR - DECEMBER 9: Saudi Arabia's Crown Prince Deputy Prime Minister Salman Bin Abdulaziz Al-Saud attends the 35th session of the Supreme Council of the Gulf Cooperation Council (GCC) leaders in Doha, Qatar, on December 9, 2014. (Photo by Mohamed Farag/Anadolu Agency/Getty Images)

در یمن عربستان سعودی با عملیات موسوم به طوفان قاطعیت ، عزم خود را جزم کرد، اما باز هم دست خالی بازگشت، چرا که اهداف بزرگی که برای خود ترسیم کرده بود، محقق نکرد و پایداری یمنی ها محاسبات عربستان سعودی را به هم ریخت.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این رابطه می‌نویسد که اهداف جنگ بر ضد یمن و مهم‌ترین آن که تضعیف انصار الله و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی از مناطقی که آزاد کرده اند، از جمله در صنعا پایتخت یمن و شهرهای دیگر بود، محقق نشده است. این در حالی است که نحوه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس‌ جمهور یمن به این کشور نیز مشخص نیست و حوثی ها همچنان بیشتر اراضی این کشور را در اختیار دارند.

عربستان سعودی نه تنها نقش خود در ملی‌گرایی عربی و حمایت از آرمان‌های عرب ها و و مسلمانان و منطقه را دنبال نکرده، بلکه سیاست‌های این کشور همواره بر اساس منفعت ‌طلبی و مداخلاتی ‌بوده است که تنها به هرج ‌و مرج و شکاف در کشورها منجر شده. ریاض نه‌ تنها آرمان فلسطین را از یاد برده، بلکه اموال خود را در مسیر تجهیز خود بر ضد کشورهای عربی به کار می برد. این کشور تلاش زیادی برای تغییر رویکردهای گروه‌های مقاومت فلسطینی به کار بسته، اما در این مسیر موفق نشده است.

شکی نیست که شکست عربستان سعودی شکست آمریکا در منطقه نیز به شمار می‌رود، چرا که سیاست‌های دو کشور دوقلوهای به هم پیوسته‌ای است که در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای اختلافی با هم ندارند. البته در موضوع یمن منافع عربستان در حمله به این کشور بیشتر از منافع آمریکا بود.

روزنامه وال ‌استریت ژورنال در این رابطه می‌نویسد که مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن تمایل ریاض برای خروج از سایه واشنگتن را نشان داد، این اتفاق در زمانی رخ داده که در سال‌های گذشته عربستان شکست سیاست‌های آمریکا به ویژه در سوریه و عراق را مشاهده کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب ‌الله لبنان در سخنرانی خود در اواخر مارس در مورد سیاست ‌های عربستان سعودی گفت: آن‌ها با تونس نیز به این صورت رفتار کردند، با مصر نیز همین کار را کردند، در یمن و لیبی و عراق و سوریه و تمامی مناطق دیگر نیز همین روش را به کار می‌برند. این رویکرد و دیدگاه به کجا خواهد رسید؟ مواضع اشتباه، به سیاست‌های اشتباه و در نتیجه به شکست‌های متوالی می رسد»

سیاست سعودی ها در هزینه کردن پول و تجهیز و ایجاد جنگ باعث ، باعث ویرانی و فرسایش ارتش‌ها در برخی دولت‌ های عربی شده و به نفع دشمنان امت اسلام تمام شده است، اما این اقدامات بار دیگر نشان دهنده شکست ‌های متوالی سیاست ‌های عربستان سعودی در هر کشوری است که در آن مداخله کرده است. علت آن نیز در سخنرانی سید حسن نصرالله مطرح شده است، آن‌ها چیزی به نام ملت ها را به رسمیت نمی شناسند. حاکمان عربستان سعودی تصور می‌کنند که اصولاً همه چیز پول است، اما آیا با پول می‌شود ملت‌ها را خرید؟ هنگامی که اراده ملت ها آزاد باشد و احزاب ملی‌گرا و تمامیت‌خواه و واقعی در پشت سر ملت باشند، شکست هر مداخله ای حتمی است. اما باید دید آیا این شکست‌های متوالی درس عبرت و مشوقی برای کنار گذاشتن سیاست‌های نادرست عربستان خواهد بود، چرا که این سیاست‌ها جز پشیمانی چیزی ندارد و ممکن است آثار مخرب آن به خود عربستان باز گردد.

Author

About Author