زیبایی شهر هرات را تپه‎های زباله‎ها خدشه دار کرده است

جمع نمودن و انداختن زباله‎ها در مناطق مسکونی ولایت هرات شکایت تعداد زیادی از باشندگان محل را در پی داشته است که از شهردار می‌خواهند به این مشکل رسیدگی نماید.

در نقاط مختلف نزدیک به شهر ولایت هرات تپه‌های خورد و بزرگ از زباله‌ها و آشغال‌های دیده می‌شود که مردم از ناحیه‌های مختلف شهر زباله‌های خویش را در آن‌جا انبار می‌نمایند که بوی بد و ضررهای جانبی این زباله‎ها بوی خوش زندگی باشندگان محل را ربوده و شکایت آنان را بر انگیخته اند.

با وجودیکه شهر هرات از جمله شهرهای سرسبز و تمیز محسوب می‌شود اما تپه‎های زباله‌ها در نقاط مختلف شهر سرسبزی شهر را خدشه‎دار ساخته است و حتی نگرانی کارشناسان محیط زیست را در پی داشته است.

جاوید پویش استاد بخش زیست شناسی به خبرگزاری خاورمیانه در این مورد چنین گفت “اگر زباله‌ها درمکانی درست ریختانده نشود بر علاوه اینکه هوا را آلوده می‌کند خاک را هم خراب نموده و باعث می‌شود که این خاک برای هیچ‌گونه کشت و زرع مناسب نباشد.

اما عبدالحق رحمانی مدیر تتظیف ولایت هرات کمبود پرسونل،  وسایط نقلیه و عدم همکاری مردم را از جمله دلایلی می‎داند که شهرداری قادر به انتقال این زباله‎ها به بیرون ازشهر نیست.

به گفته وی دیگر جایی برای ریختن زباله‎ها وجود ندارد و شهرداری مجبور است که زباله‎های جمع آوری شده را در آن نقاط انبار نماید و بریزد.

بشیر احمد درویشی مسؤل شفاخانه افغان‌ترکان تجمع زباله‌ها در مناطق مسکونی را عامل اساسی بوجود آمدن بیماری‌های آمیبی می‌داند که این امر بیماری های نفس تنگی و جلدی را افزایش می‌دهد.

اما تعداد زیادی از باشندگان محل که بوی بد زباله‌ها آنان را آزاد می‌دهد با صدای خسته و با نا امیدی لب به شکایت باز کرده و با گذشت هر روز صدایش را بلندتر می‌نمایند که تا حالا مسؤلان شهرداری نشنیده و به آن رسیدگی نکرده است.

در همین حال تعدادی از کارکنان شهرداری که وظیفه جمع آوری زباله‌ها را به عهده دارند از کمبود وسایل جمع‌آوری و بهداشتی شکایت دارند.

یکی از این افراد که بارها بخاطر نبود امکانات بهداشتی بیمار شده است چنین می‌گوید “شهرداری برای حفظ صحت کارمندانش تدابیر خاصی ندارد و لباس‌های ما معمولی است و ضد عفونی نیست”.

ده‎ها نوع بیماری، بوی بد و آزار دهنده، آلودگی هوا، خراب شدن خاک و از بین بردن زیبایی شهر و ده‎ها مشکل دیگر حاصل ریختن زباله‌ها در نقاط نزدیک به شهر است که از سوی شهردار هرات و یا بخش خصوصی که شهرداری با آن قرارداد کرده است صورت می‌گیرد.

روح‌الله علی‌زاده

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *