زنگ آغاز سال جدید تعلیمی ۱۳۹۴ در افغانستان نواخته شد

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر روز پنجشنبه (۲۸ حوت) با نواختن زنگ مکتب، سال جدید تعلیمی ۱۳۹۴ را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رییس جمهور ضمن نواختن زنگ مکتب و آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۴ گفت: در بخش معارف از نگاه کمی پیشرفت های زیادی صورت گرفته اما در لحاظ کیفی به مشکلات جدی مواجه است.

رییس جمهور گفت که هویت ما در مکتب تشکیل می شود و به صورت اساسی درک می کنیم که کی هستیم، ما فرهنگ بزرگ و عظیم داریم و افتخار و درک این فرهنگ از جمله ضروریات ماست.

آقای غنی افزود: اسلام شناسی در مکاتب حتمی و ضروری است زیرا فلسفه وجودی افغانستان اسلام است، تمدن اسلام یک تمدن باز می باشد و با تمام تمدن ها در دیالوگ بوده و گفتگوی تمدن ها جزء فرهنگ ملی مردم افغانستان است.

رییس جمهور می گوید: دانش آموز فقیر و یتیم نیاز به توجه جدی دارد و باید مورد تحقیر قرار نگیرد و باید اولاد  فقیر را بیشتر در آغوش بگیریم و مورد حمایت  قرار دهیم، فراموش نکنیم  کسانیکه همیشه از این کشور دفاع کرده اند، مردمان پا برهنه بوده اند.

محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که نباید دانش آموز غریب این احساس را نکند که قلم و کتاب ندارد و انسان درجه دوم است، بلکه نخستین سرمایه این کشور است و باید آنرا مورد آموزش و تربیت قرار دهیم.

رییس جمهور غنی می گوید، با صدراعظم سابق بریتانیا در صحبت است تا با یک برنامه منسجم طی سه سال آینده تمام کودکانی که از مکتب دور مانده اند، دوباره به مکتب شامل سازند.

براساس گزارشها هنوزهم یک میلیون سه صد هزار کودک در افغانستان که واجد شرایط درس خواندن و تعلیم هستند از درس و مکتب بازمانده اند.

آقای غنی پیشنهاد کرد که صد معلم نخبه کشور تمام دروس معارف را در تیپ و ویدیو ثبت کنند تا دانش آموزان به صورت مستقیم از آن استفاده نمایند.

رییس جمهور در ادامه صحبت های خود با اشاره به معرفی اعضای باقی مانده کابینه به مجلس نمایدگان گفت: وزرای باقی مانده کابینه در هفته آینده معرفی می شوند و پس از آن در هر هفته بخاطر بهتر کردن و تقویت قوای بشری مجالس منظم برگزار خواهد کرد.

او گفت: توجه به وضعیت مادی و معنوی معلمین در سر خط برنامه های دولت قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید فرهنگ خشونت از مکاتب دور شود، گفت: خواهش من از تمام استادان این است که چوب و دشنام را از مکاتب دور کنند چنانچه  فرهنگ والای اسلام بر اساس الفت و شفت گذاشته شده است، چوب علامت قوت نیست بلکه علامت ضعف است و زبان خشن بدتر از چوب است.

Author

About Author