رییس جمهور اشرف غنی: مارشال فهیم مدافع وحدت ملی بود

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در مراسم گرامی داشت از اولین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول پیشین ریاست جمهوری گفت: مارشال فهیم همواره مدافع وحدت ملی و مخالف تبعیض، تعصب و تفرقه بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مراسم گرامی داشت از اولین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول پیشین ریاست جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه (۱۸ حوت) با حضور رییس اجرایی حکومت، رهبران جهادی، اعضای کابینه، پارلمان و صدها تن از مردم در تالار لویه جرگه شهر کابل برگزار شد.

رییس جمهورغنی در این مراسم گفت: مارشال فهیم هم در سیاست و هم در میدان نظامی شخصی بود که جایگاه ویژه ای را در تاریخ چند دهه گذشته کسب کرده است.

وی افزود که مارشال فهیم همیشه درکنار قهرمان ملی افغانستان، شهید احمدشاه مسعود به عنوان دوست نزدیک وی قرار داشت و پس از شهادت احمد شاه مسعود در یک شرایط خیلی حساس و پیچیده، رهبری جبهه را که یک مسئولیت سنگین بود، به عهده گرفت.

رییس جمهور غنی با تاکید بر اینکه مسئولیت پذیری و انجام رسالت مخصوصاً در حالات دشوار از ویژه گی دیگر مارشال بود، گفت: در جریان سالهای ۱۳۷۰ که پایتخت کشور در جنگ های داخلی می سوخت، مرحوم قسیم فهیم مسئولیت های مهم را به عهده گرفت و برای برگردانیدن ثبات تلاش های زیادی انجام داد.

آقای غنی در ادامه افزود که پس از سقوط رژیم طالبان و ایجاد روزنه جدید امید تحت رهبری “حامد کرزی” برای تحقق آرزو های مردم، باز هم مارشال فهیم نقش کلیدی را در روی کار آمدن نظام جدید مبنی بر دموکراسی ایفا کرد.

به باور رییس جمهور غنی، مرحوم مارشال فهیم به عنوان یک سیاست مدار واقع بین، همواره مدافع وحدت ملی و مخالف تبعیض، تعصب و تفرقه بود و در حفظ تمامیت ارضی کشورش نقش مهمی را ایفا کرد.

وی خاطر نشان کرد که در آخرین دیدارش با مارشال فهیم، موصوف در حالیکه اشک از چشمانش می ریخت بر حفظ دست آورد های سال های اخیر از طریق تدبیر سیاسی و وحدت ملی، تاکید داشت.

رییس جمهور غنی با اشاره بر اینکه مارشال دیدگاه اعتدالی داشت، گفت که او بر تدویر انتخابات تاکید می کرد.

آقای غنی، ضمن قدردانی از نظریات مارشال فهیم در مورد صلح گفت که  وی همواره به شکل اصولی طرفدار صلح بود و میخواست مشکلات از راه تفاهم حل گردد و او یک فرد مردمی بود و یک قسمت بزرگ وقت خود را برای روابط مردمی اختصاص داده بود.

رییس جمهور با اشاره بر اینکه مارشال فهیم کسی نبود که فراموش شود، گفت: نقش کلیدی مارشال در تاریخ چهار دهه اخیر برجسته و ماندگار خواهد بود.

گفتنی است که دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، حامدکرزی رییس جمهور پیشین افغانستان و استاد سیاف از رهبران جهادی از دیگر سخنرانان این مراسم با شکوه بودند که در باره شخصیت سیاسی و فرهنگی مارشال فهیم، وضعیت امنیتی، پروسه صلح و ثبات در کشور صحبت کردند.

Author

About Author