روحانی: اگر برجام بدست «نااهلان سیاست» از بین برود…

هفتاد و دومین اجلاس عمومی سازمان‌ملل با تنش‌های لفظی همراه بود و میزان تنش‌ها در هر سطح فرق می‌کرد؛ اما میزان تنش‌های لفظی میان ایران و امریکا خیلی زیاد بود.

به گزارش بخش بین‌الملل خبرگزاری خاورمیانه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی خود روز چهار شنبه (۲۹سنبله) امضای توافق هسته‌ای را مایه شرمسازی امریکا دانست و در پاسخ حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران؛ اعضای سازمان ملل را خطاب قرار داده و گفت :«سخنان ترامپ دور از شان سازمان بود.»

روحانی در ادامه گفت :«در این بزرگ‌ترین تریبون بین‌‌المللی، با صدای بلند اعلام می‌‌کنم که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی‌تفاوتی است و نه پرخاشگری».

این جملات احتمال دارد در پی گفته‌های رئیس‌جمهور امریکا بیان شده باشد؛ چون ترامپ با روحیه وال استرایتی که دارد در سخنرانی خود خیلی پرخاشگرایانه کشورهای جهان را خطاب قرار داده بود.

رئیس‌جمهور ایران در مورد صلح جهانی و این‌که صلح باید در جهان چگونه باشد؛ گفت :«مشی اعتدال، مشی صلح است، اما صلحی عادلانه و جامع؛ نه صلح برای ملتی و جنگ و درگیری برای ملتی دیگر؛ اعتدال، آزادی و مردم‌سالاری است؛ اما به صورتی شامل و فراگیر؛ نه حمایت ظاهری از آزادی در یک‌جا و پشتیبانی از دیکتاتوری در جای دیگر؛»

وی در ادامه در مورد تحریم‌هایی که در این اواخر بر برخی از کشورها وضع شده، گفت که سلاح‌های مرگ‌ بار صادراتی زیبا نیست؛ صلح زیباست، تحریم‌‌های ظالمانه زیبا نیست، عدالت زیباست.

روحانی در بخشی از سخنرانی خود در مورد امنیت جهانی گفت :« در دنیای امروز صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت کشورها در هم تنیده شده‌اند. نمی‌شود مردم فلسطین توسط رژیمی شرور و نژادپرست از کمترین حقوق انسانی محروم باشند و غاصبان این سرزمین در امنیت باشند؛ نمی‌شود یمن، سوریه، عراق، بحرین، افغانستان، میانمار و بسیاری مناطق دیگر در فقر و جنگ و درگیری زنده‌گی کنند و عده‌ای گمان کنند که می‌توانند امنیت و رفاه و توسعه بلندمدت در کشورهای خود داشته ‌باشند.»

روحانی اظهار داشت :«ما نیاز به سر نیزه نداریم ما به قلب‌ها وارد می‌شویم.»

رئیس‌جمهور ایران سفیران خود را شاعران، عارفان و حکمیان دانست و گفت که ما با مولانای بلخی، سعدی و حافظ جهان را فتح کردیم دیگر نیاز به فتح نداریم و ایران را پرچم‌دار تسامع است.

پیش از این نیز دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم خود را درباره برجام گرفته‌اید؟ گفت: «تصمیم خودم را گرفته‌ام و به شما خواهم گفت که این تصمیم چیست».

روحانی در مورد برجام گفت که برجام حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجه آن، مورد حمایت شورای امنیت ملل متحد و جامعه‌جهانی قرار گرفت و به صورت بخشی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در آمد و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است.

وی در بخشی از سخنانش خطاب به اعضای سازمان ملل گفت :«به صراحت اعلام می‌کنم که ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند؛ ولی در مواجهه با نقض آن عکس‌العمل متناسب و قاطع خواهد داشت.»

روحانی رئیس‌جمهور امریکا را نااهل سیاست خطاب گرد و گفت :«اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد؛ اما چنین اقدامی هرگز قادر نخواهد بود ایران را از مسیر پیشرفت و تعالی متوقف نماید.»

آقای روحانی صحبت‌های ترامپ را در سازمان ملل زشت و جاهلانه خطاب کرده و اظهار داشت که ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای دانست که از زبان رئیس‌جمهور امریکا علیه ملت ایران شنیده شد.

وی دولت امریکا را خطاب قرار داده گفت :«دولت امریکا باید برای مردم خود توضیح دهد که چرا با صرف صدها میلیارد دالر از دارایی‌های ملت خود و ملت‌های منطقه به جای آن‌که به ثبات و امنیت کمک کند؛ موجب قتل، فقر، ویرانی و رشد تروریسم و افراطگرایی شده است.»

به گفته روحانی، تحریم‌ها ایران را از پا نمی‌اندازد؛ بلکه تولیدات داخلی‌اش را بالا می‌برد.

همچنین رئیس‌جمهور ایران خطاب به ملت‌های دیگر گفت که ما می‌توانیم با باور به تصمیم چهار سال قبل خود در این مجمع عمومی، برای ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط، گفتمان تحمیل، یک‌جانبه گرایی، ارعاب و جنگ را به منطق گفتگو، هم‌افزایی و صلح تبدیل کنیم؛ تا صدای اعتدال، تنها صدای غالب در جهان باشد.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *