رد پای امریکا و اسرائیل در همه پرسی کردستان

کردستان، جغرافیای است که با کشورهای سوریه، ایران و ترکیه مرز دارد و این منطقه سال‌هاست درگیر بازی‌های استخباراتی جهانی است و کشورهای که می‌خواهند بر کشورهای که با این جغرافیا مرز دارند اشراف داشته باشند سال‌هاست در پی ایجاد یک کشور مستقل به نام «کردستان» استند.

برنامه بزرگ این کشورها ایجاد پایگاه نظامی است و به همین خاطر هم از همه پرسی در این منطقه حمایت کردند؛ در حالی‌که این همه پرسی و جدایی به نفع هیچ کشور در خاورمیانه و حتی به نفع کردها هم نیست.

نخست وزیر اسرائیل به عنوان نخستین رییس دولت است که از استقلال کردستان دفاع کرد و این نشانۀ این است که برنامۀ بزرگ برای این جغرافیا ریخته اند.

حال سوال اینجا مطرح می‌شود که چرا اسرائیل از همه پرسی در کردستان حمایت می‌کند و این را حق قانونی مردم کردستان میداند و در فلسطین سالهاست که اسرائیل متهم به نسل کشی است؛ حرفی به میان نمیاید.

نهادهای حقوق بشری در سوریه، عراق، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی کشتن انسان‌ها را محکوم می‌کنند و در بعضی موارد وارد عمل میشوند اما سالهاست که این کشور متهم به نسل کشی است و هیچ نهاد حقوق بشری صدای خود را نمی‌کشد.

حال بحث این‌جا مطرح میشود که اسرائیل نزدیک‌ترین متحد استراتیژیک امریکا در خاورمیانه است از همه پرسی حمایت کرده است ولی امریکا خواهان لغو و یا به تعویق افتادن این همه پرسی شده بود.

چرا این اتفاق اقتاد؟ امریکا در سیاست کلان درگیر جنگ با بلوک شرق است و در صدد ایجاد فضای اعتماد میان این بلوک است و نمی‌خواهد با حمایت از همه پرسی این فضا را از بین ببرد.

امریکا می خواهد که اگر همه پرسی در کردستان موفق نشد بتواند از این کار خود به حیث برگ برنده در گفتگوها استفاده کند اما اگر کردستان موفق شد بعید نیست که امریکا در این کشور پایکاه نظامی ایجاد کند.

با ایجاد پایگاه نظامی در کردستان کشورهای همجوار تحت شعاع قرار می‌گیرد و بازی که امریکا و اسرائیل در جهان براه انداخته اند این را به خوبی می‌رساند.

آگاهان به این باور اند که داعش به حمایت نظامی امریکا و حمایت مالی عربستان در خاورمیانه ساخته شد و کردهای عملاً در مقابل این گروه افراطی جنگیدند پس چه باعث شد بخواهند به حمایت صدر اعظم اسرائیل دل خوش کنند.

صدر اعظم دولت عراق برای کردستان ضرب الاجل تعین کرده است که به تحریم پروازهای بین المللی مواجه خواهد شد و باید میدان‌های هوایی اربیل و سلیمانیه را در اختیار دولت مرکزی عراق قرار بدهند.

اگر این تحریم ها افزوده شود این همه پرسی به کجا خواهد رسید؟ ترکیه و ایران هم پروازهای خود را به این مناطق متوقف کرده اند و ترکیه هم در مرزهای عراق مانور نظامی هم انجام میدهد.

رجب طیب اردوغان گفته که اگر مرزهایش را با کردستان بسته کند کردها کرسنه خواهند ماند. حال با این همه تحریم‌های که از زمین و هوا بالای کردها وضع خواهد شد آیا کردستان می‌تواند به پای خود ایستاده شود.

اگر ایران، ترکیه و عراق دست به عملیات نظامی بزنند در خاورمیانه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و این همه پرسش‌ها به یک جا بر می گردد؛ که جدایی کردستان به نفع هیچ کشوری در خاورمیانه نیست.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *