رئیس جمهورغنی جهت افتتاح بند سلما به هرات رفت

غنی سفر هرات 14محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور به منظور افتتاح بند سلما(بند دوستی افغان-هند) بعد از ظهر روز جمعه به ولایت هرات سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند قرار است برای حضور در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از بند «سلما» برای دومین بار به افغانستان سفر کند.

بند سلما در ۱۶۰ کیلومتری شرق ولایت هرات و در ولسوالی «چشت شریف» قرار دارد و در ساخت این پروژه چهار شرکت هندی نقش دارند و به کمک ۲۸۰ میلیون دالری کشور هند ساخته شده است.

بند-سلما

سال گذشته نیز نخست‌وزیر هند برای شرکت در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید پارلمان افغانستان که به کمک این کشور ساخته شده است به کابل سفر کرده بود.

محمد اشرف غنی در حاشیه این سفرش به ولایت هرات، با مسئولان امنیتی دیدار کرد و همچنین در جلسۀ جداگانه با والی و مسؤلان اداری این ولایت نیز دیدار های داشت.

همچنان وزرای انرژی و آب، فوائد عامه، انکشاف دهات و زراعت آبیاری نیز در خصوص برنامه های انکشافی و زراعتی وزارت های مربوط شان که در ولایت هرات در دست اجرا قرار دارد، به جلسه معلومات دادند.

رئیس جمهور کشور پس از شنیدن گزارش ادارۀ محلی و صحبت های نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه گفت، جای خرسندی که مردم افغانستان بزودی شاهد افتتاح یکی از پروژه های بزرگ اقتصادی خواهند بود و بند سلما شروع فصل تازۀ امید میباشد.

رئیس جمهور غنی گفت که برای اعمار میدان هوایی هرات ۴۲ میلیون یورو اختصاص یافته است که در سال جاری میدان های بزرگ هوایی کشور برای صادرات میوه جات آماده خواهند شد.
رئیس جمهوی کشور تصریح کرد که طرح تقسیم ولسوالی شیندند تا دو هفتۀ آینده عملی خواهد شد.

وی در زمینۀ تقسیم آب گفت که برای تقسیم عادلانۀ آب، بزودی کمیسیونی تشکیل خواهد شد تا این موضوع را بگونۀ همه جانبه بررسی نماید.

رئیس جمهور غنی افزود که مسجد جامع بزرگ هرات به مصرف دولت بازسازی خواهد شد و صنعت کاشی سازی تیموری هرات که از قدامت تاریخی برخوردار میباشد نیز احیا میگردد.

رئیس جمهور علاوه کرد که یک قسمت بودجه دولت به اعمار اماکن دینی اختصاص داده می شود. او گفت، اعمار مساجد باید بر اساس یک سبک مشخص معماری صورت گیرد که این طرح در آینده نیز بگونۀ سراسری تطبیق گردد.

رئیس جمهور غنی در خصوص عدالت اجتماعی گفت که در چند سال گذشته عدالت اجتماعی مخصوصاً در سطح ولسوالی ها رعایت نگردیده است. وی افزود که بخاطر تطبیق عدالت و رعایت توازن در سطح ولسوالیها، در سال آینده بودجه بیشتر به ولسوالیها اختصاص خواهد یافت.

Author

About Author