رئیس‌جمهور: صلح پایدار و باعزت برای حکومت و مردم افغانستان یک اولویت است

رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با همتای امریکایی خود در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر آوردن صلح در افغانستان تاکید کرده و گفت : « صلح پایدار و باعزت برای حکومت و مردم افغانستان یک اولویت است.»

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این دیدار صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه، محمد حنیف اتمر، رئیس شورای امنیت و نماینده‌گان هر دو کشور حضور داشتند.

روسای جمهور هر دو کشور در خصوص توسعه اقتصادی، تامین امنیت، مبارزه با تروریزم، تجهیز و تمویل ظرفیت‌ها و حمایت از قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث و گفتگو کردند.

رئیس‌جمهور غنی استراتیژی جدید امریکا را یک تصمیم تاریخی دانست و گفت :«استراتیژی جدید ایالات متحده امریکا برای افغانستان و منطقه این فرصت را مهیا ساخته است که در زمینۀ تأمین امنیت و مبارزه با تروریزم اقدامات جدی را روی دست گیرند.»

وی اظهار نمود که صلح پایدار و باعزت برای حکومت و مردم افغانستان یک اولویت است.

رئیس‌جمهورغنی خاطرنشان کرد که حکومت افغانستان به منظور رشد و توسعه اقتصادی، تلاش‌ها را در زمینۀ همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و تجارتی آغاز نموده و به منظور جلب سرمایه‌گذاری بیرونی آمادۀ هرنوع همکاری می‌باشد.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است که دونالد ترامپ در این دیدار گفت، هم‌اکنون در افغانستان بیست گروه تروریستی فعالیت دارد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با نیرومندی و دلیری علیه آنها می‌جنگند.

وی اضافه کرد که ما صد در صد برای تأمین امنیت و مبارزه با تروریزم در افغانستان متعهد هستیم.

ترامپ ضمن اعلام تعهد در قبال تطبیق استراتیژی اعلام شده در مورد جنوب آسیا گفت که خواهان تأمین صلح، ثبات و توسعه اقتصادی در افغانستان می‌باشد.

رئیس‌جمهور امریکا تصریح کرد که برای پیشرفت و رفاه افغانستان به شمول معادن در بخش‌های گوناگون، افغانستان را همکاری اقتصادی خواهد کرد.

در ادامه ترامپ افزود که ایالات متحده امریکا ضمن همکاری‌های اقتصادی با افغانستان؛ کشورهای دیگر را نیز برای کمک و همکاری در عرصه‌های مختلف به افغانستان تشویق می‌کند.

این در حالی است که با گذشت چند ماه از اعلام استراتیژی جدید امریکا در قبال جنگ افغانستان، شمار نیروهای نظامی این کشور افزایش خواهد یافت و تعدادی از هلی‌کوپترهای «بلک‌هاک» نیز به افغانستان انتقال داده شده است.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *