حیدر اتمر: تا یک سال آینده مشکلات ترانسپورتی کابل حل می‌شود

ترانسپورت شهری در همه کشورها وجود دارد و یکی از نیازهای اولیه شهروندان یک کشور است؛ در کشورهای جهانی، ترانسپورت به شکل خیلی مدرن ایجاد شده است.

ترانسپورت شهری شامل بس‌های شهری، قطار و مترو است؛ در آغاز حکومت افغانستان پساطالبان، کشورهای همسایه و جهان در این راستا ریاست ملی‌بس را کمک کردند؛ اما در سال‌های اخیر این بس‌ها در شهر دیده نمی‌شوند و مسوولیت ترانسپورت شهر به بخش خصوصی داده شده و در کنار آن، موترهای شخصی هم وظایف ریاست ترانسپورت را انجام می‌دهند.

حیدر اتمر رئیس ریاست ملی به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«در آغاز حکومت کشورهای چون ایران، پاکستان، ایتالیا، جاپان، هند و… به تعداد یک هزاره بس کمک کردند که بتوانند این اداره را احیا کنند و در اثر کم‌کاری و فساد در این اداره، این کمک‌ها به خوبی مورد استفاده قرار نگرفتند.»

اتمر افزود که در سال ۱۳۸۵ در حدود ۵۰۰ بس در شهر کابل مصروف کار بود و به مرور زمان به صفر رسید؛ حال ۳۰ عراده فعالیت می‌کند و هر روز به دلیل مشکلات فنی، موترهای توقف داده شده و از فعالیت باز می‌ماندند.

وی از ۳۰۰ هزار دالری که برای احیای ریاست ملی اختصاص یافته بود، خبر داده و می‌گوید که این پول برای ترمیم ملی‌بس مصرف شد و حال در تمام کشور در حدود ۲۱۰ عراده ملی فعالیت دارد.

رئیس ملی‌بس در مورد فساد در این اداره گفت :«تا وقتی که مافیای بخش خصوصی ترانسپورت شهری مهار نشود؛ اداره ملی‌بس فعال نمی‌شود و باید بخش خصوصی زیر مجموعه اداره ملی‌بس بیاید و فساد هم ریشه‌کن شود.»

در ادامه اتمر گفت که قرار است هندوستان ۳۵۰ عراده بس را تا دو ماه آینده ترمیم کند و یک‌هزار عراده بس با همه وسایل تخنیکی و پرزه‌هایش را نیز به افغانستان کمک نماید.

وی در اخیر افزود که تا یک سال آینده؛ با آمدن یک هزار عراده بس از کشور هندوستان، ترمیم بس‌های این اداره و آوردن نظم در امور بخش خصوصی؛ مشکلات ترانسپورتی مردم کابل حل می‌شود.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *