حکومت وحدت‌ملی به سمت بحران می‌رود!؟

بر اساس توافق انجام شده بین رهبران حکومت وحدت‌ملی و جریان‌های سیاسی فعال در کشور، برکناری هرکدام از هم‌پیمانان حکومت، کشور را به سمت بحران سیاسی و جنگ داخلی خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، احمدضیا مسعود، نماینده برکنار شده ویژه رئیس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، برکناری‌اش از وظیفه را غیرقابل قبول دانسته و اظهار داشت که این اقدام رئیس‌جمهور بر خلاف تعهدات تشکیل حکومت وحدت ملی است.

وی در نشست خبری امروز (۲۹حمل) در  کابل اظهار داشت که رئیس‌جمهور غنی صلاحیت و قدرت برکناری او و هیچ‌کدام از هم‌پیمانان خود را ندارد.

احمدضیا مسعود تاکید کرد که حکومت وحدت ملی بر اساس تعهدات کتبی بین رهبران و جریان‌های سیاسی تشکیل شده و یک قرارداد و تعهدات کتبی وجود دارد که بر اساس آن هیچ گروهی حق عزل گروه دیگر را ندارد.

وی گفت :«حکومت وحدت ملی به شکلی ایجاد شد که از طریق یک انتخابات آزاد و شفاف به وجود نیامده و تقلبات گسترده در آن بود و برای جلوگیری از یک بحران سیاسی همه به این عقیده بودند که حکومت توافقی ایجاد شود.»

با تاکید بر اینکه قبول و مشارکت در انتخابات ۲۰۱۴، از سوی جریان‌های سیاسی جلوگیری از جنگ داخلی بود.

مسعود به هواداران و ملت افغانستان گفت :«نظر به آن تعهدات کتبی و خصوصیات تشکیل حکومت وحدت ملی، رئیس‌جمهور حق ندارد من را عزل کند، و اگر هر گروه سیاسی که در انتخابات شرکت داشت از حکومت خارج شود، زمینه برای بی‌ثباتی سیاسی و جنگ داخلی را آماده می‌سازد.»

نماینده برکنار شده رئیس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب خطاب به رئیس‌جمهور گفت که این‌گونه تصمیم‌ها زمینه برای بی‌ثباتی سیاسی دیگر را آماده نسازد؛ چون مردم تحمل ناامنی و بی‌ثباتی را ندارند.

وی از رئیس‌جمهور خواست که فرمان خود را پس گرفته و بگوید که این فرمان کاملاً فاقد محتوا بوده است.

مسعود با اشاره به اینکه افغانستان در شرایط فعلی به ثبات نیاز دارد تصریح کرد که برای صدور حکم با وی  داکتر عبدالله عبدالله هیچ مشوره‌ای نشده و تا حال نمی‌داند به چه دلیلی عزل شده است.

وی تاکید کرد اعضای جامعه مدنی، بزرگان قومی، دختران و پسران از سراسر کشور در واکنش به برکناری وی در حال آمدن به کابل هستند تا در این رابطه تصمیم جدی گرفته شود.

روز گذشته (۲۸حمل) ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که احمدضیا مسعود، نماینده فوق‌العاده رئیس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، بر اساس فرمان رئیس‌جمهور غنی از سمت‌اش برکنار شده است.

پیش از این، عطامحمد نور، والی بلخ در واکنش به این برکناری گفته بود که داکتر عبدالله عبدالله باید در این رابطه توضیح بدهد.

عنایت‌الله بابر فرهمند، رئیس دفتر عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌جمهوری نیز در این رابطه گفته بود احمدضیا مسعود در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش‌های عمده‌ای انجام داد و با این برکناری باید به بیداری وجدان رئیس‌جمهور شک کرد.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه از جمله افراد برجسته حکومتی و وابسته به حزب جمعیت اسلامی است که تا حال در رابطه به برکناری یکی از ارکان این حزب واکنش نشان نداده است و باید به انتظار واکنش وی نیز بود.

احمدضیا مسعود یکی از مهمترین عناصر پیروزی رئیس‌جمهور در زمان انتخابات در حالی از قدرت و حکومت کنار زده می‌شود که پیش از این از راه‌های گوناگون عبدالرشید دوستم خانه‌نشین شد.

این در حالی است که پیش از این داکتر عبدالله عبدالله نیز از نداشتن قدرت در حکومت وحدت ملی و تطبیق نشدن توافق ایجاد حکومت گلایه کرده و هواداران خود را به شکل گسترده در کابل جمع کرده بود.

با این حال بارها از تمرکز قدرت در ارگ ریاست جمهوری یاد شده و انتقادهای عمده‌ای صورت گرفته بود و اتفاقات اخیر حیات حکومت وحدت ملی را با چالش روبرو خواهد ساخت.

ضمن اینکه برخلاف تمام شعارهای انتخاباتی، زنده‌گی مردم نسبت به گذشته بدتر شده و وضعیت امنیتی نیز روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

با این حال باید به انتظار واکنش ارگ ریاست جمهوری نسبت به گفته‌های احمدضیا مسعود بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *